Saturday, March 6, 2010

Mencetus Travelog Keinsafan

Merawat diri setelah kegagalan adalah sesuatu yang amat sukar.

Bangkit dari jatuh dan bertindak waras dan wajar dalam setiap langkah kehidupan merupakan ujian dan peluang kedua bagi setiap insane yang bergelar manusia.

Nabi pernah juga menyebut perkara berikut dengan sabdanya: setiap manusia (tidak sempurna) pastinya akan terjebak dengan dosa, tapi sebaik2 mereka ialah yang insaf dan kembali semula ke pangkal jalan.

Mengetahui tentangnya menjadikan hati lebih tenang dan bermotivasi.

Tidak ada masalah yang tidak akan selesai dan tiada hari yang selamanya mendung. Mereka yang hebat dan berjaya ialah yang mampu untuk bangkit dan kembali semula kelandasan kecemerlangan yang unggul. Apatah lagi dalam sesuatu yang bersifat rohani dan keagamaan.

Istighfar dan Taubat adalah jawapan kepada mereka yang sedar dan insaf.



Tapi mencari bukti dan tips motivasi kepada diri dan pelajar untuk tekun berubah dan melakar kejayaan bukanlah sesuatu yang mudah diakses.

Lebih mudah mencari kisah mereka yang berjaya dalam akademik, perniagaan dan kerjaya setelah menempuh seksanya ranjau kegagalan sebelum ini. Ianya begitu mengujakan dan memotivasikan.

Tapi sayangnya, pengalaman kerohanian berdasarkan bukti empirical dan keinsafan dalaman yang tulus amat jarang diperkatakan.

Ianya dapat difahami bagi mengelakkan perasaan riya’dan ujub yang mungkin melanda diri, atau istidraj, atau kesudahan yang belum pasti bagi diri kita entah terus kekal berhidayah atau kembali menjilat mazmumah .

Tahniah saya ucapkan kepada pengarang dua buah buku ini.

Ia memotivasikan, menyedarkan, mereformasikan pemikiran, merealitikan dan menjadi contoh terbaik kepada setiap yang ingin kembali kepada tuhan.
Dengan keinsafan, keikhlasan dan azam kesungguhan, hidayah mampu ditakung dilubuk hati.

Terima kasih kerana memberi saya satu contoh fakta hidup dan reality untuk dijadikan sandaran perubahan, sebagai ikon dan teladan hijrah kebaikan dan juga sebagai dorongan untuk diri sendiri.

Ianya juga menjadi antara beberapa point utama saya memberi cetusan keinsafan dan kesedaran dalam merubah pelajar walau di usia manapun mereka.

Seorang yang amat berjaya dalam kehidupan , dengan kewangan kukuh dan menjawat jawatan tertinggi dalam hirarki akademik, mendapat gelaran professor dalam usia termuda, keluarga yang bahagia dan kehidupan yang serba sempurna tapi sayangnya beliau juga ialah seorang yang tidak pandai membaca quran, mengabaikan solat dan puasa, bergelumang dosa judi golf, berseluar pendek hinggalah keusia senja 40 an, mampu membuat perubahan 360 darjah kehidupannya untuk menjadi manusia baru yang dilahirkan kedunia selepas berjaya mendapat undangan sebagai tetamu rumah allah.

Tapi alhamdulillah, hidayah allah melebihi segalanya.

dalam usianya 40 tahun, allah mengubah segalanya, beliau bertatih belajar membaca quran, bermula iqra', muqaddam dan kemudiannya berjaya khatam al quran ditanah haram, makkah, tekun mendalami tafsirnya, berdakwah, mendampingi tuhan di pekat malam, bersolat dhuha, berpuasa setiap isnin dan khamis, dan memimpin sebuah organisasi akademik dengan doa dan kepatuhan kepada tuhan.

selayaknya beliau digelar pendakwah. moga allah terus memberinya istiqamah.



Beliaulah Profesor Mohamad Kamil Bin Haji Ibrahim, professor perakaunan di UITM Shah Alam.

Berinteraksilah dengan beliau diblognya ringkas tapi signifikan.

Mungkin ianya simple tapi amat bermakna.

Dua buah buku beliau yang saya baca:

1. Travelog Haji - Mengubah Sempadan Iman
2. Travelog Dakwah - Meniti hari Esok

Ps : mungkin nama blog ini juga tercetus dari simfoni tulus dan keinsafan ini. Moga ianya menjadi lantera dan catatan kembara saya yang bermakna.

No comments:

Post a Comment