Tuesday, February 2, 2010

Ajaibnya sedekah



Melihat kejaiban sedekah dengan mata hati.

Ianya harus dilakukan dengan penuh kesedaran dan ilmu pengetahuan.

Ia juga harus hadir dengan keyakinan dan kepercayaan.

Percayalah. Sedekah banyak memberi manfaat kepada kehidupan manusia. Ia hadir dalam kepelbagaian ragam dan cara. Ia hadir mengikut ketentuan yang maha kuasa dan pemurah.

Ada 4 manfaat besar bagi sedekah :

1. sedekah akan mengundang rezeki.
2. sedekah akan menolak bala.
3. sedekah akan menyembuhkan penyakit.
4. sedekah akan memanjangkan umur dan memberkatinya.

Namun ianya perlu dilakukan secara focus, berilmu dan terancang.

Bukan sekadar memberi atau memberi sekadarnya.

Keajaibannya hadir bagi mereka yang mengingininya.

Kerana itulah saya melihat, memberi sedekah kepada para pengemis jalanan tidak akan membantu keajaiban hadir. Ia seolah dating dan pergi seumpama angina yang berlalu. Insya allah pahalanya ada. Namun kesan keajaibannya tidak akan ketara.

Bahkan sebaliknya, sedekah kepada pengemis jalanan ini akan membiakkan lagi industri cara makan dengan simpati ini dengan lebih dahsyat.

Di Masjid saya , Taman Tun Sardon Gelugor akan sentiasa ada sederetan manusia pengemis ini duduk dipermukaan pintu pagar masjid dibahu jalan sambil menadah tangan.

Walau golongannya ramai perempuan yang lemah, tapi pakaiannya tidak menzahirkan kedaifan. Anak-anak kecil yang dibawa seolah keriangan melihat tangan mereka diletakkan duit sedekah, membibitkan perasaan sejak kecil inilah satu cara mudah mencari wang dengan menarik simpati bukannya berusaha.

Seharusnya diingat sedekah adalah ibadat.

Ianya harus dilaksanakan dengan teliti, berperancangan dan mengikut ilmu.

Dan selepas itu, saksikanlah keajaibannya. Yakinlah.

Sedekah akan memberikan manusia kekayaan, sedekah akan menjauhkan manusia dari kejahatan tangan bala dan bangkrapsi. Ianya memudahkan kehidupan rohani kita untuk segar dengan hidayah dan diberkati.

Kerana itulah ianya perlu berperancangan, carilah sesiapa yang memerlukan, berilah secara terang atau tersembunyi, letakkan keikhlasan dalam pemberian tanpa balasan, harapkan keampunan tuhan.

Nescaya keajaiban akan muncul untuk pemberi dan juga penerima sedekah ini.

Bersama rakan di SMK Perempuan Likas dulu, kami bersatu nawaitu dan tindakan, berinisiatif mencari pelajar miskin dan bermasalah kewangan, melihat potensi agama dan dakwah lalu kami kumpul bersama sumbangan dari panitia agama, dan seterusnya kami salurkan pada mereka yang berkelayakan setiap bulan diluar hebohan pada dunia sekolah. Hanya kami dan Allah sahaja yang tahu.

Harapan kami, ianya satu jalan dakwah yang baik, bukan sahaja memberi ilmu, nasihat agama bahkan huluran bantuan kewangan ini mempastikan jalan dakwah terbuka luas. Pelajar menerimanya dengan hati dan perasaan yang tentunya berbunga keinsafan, bantuan ini berada pada landasan agama.

Moga ini akan meruntun jiwa syukur dan menanam rasa memberi kepadanya tika dewasa nanti.

Moga saya juga mampu laksanakannya disini. Disekolah ini. Jauh di Pulau mutiara. Jauh dari jangkaun kawan seangkatan dan sefikrah.

Saya sedang mengintai mangsa saya. Siapakah yang boleh saya Bantu. Pastinya mereka adalah down line saya, seterusnya mengumpul mata bonus ganjaran dari tuhan, dan kalau boleh merekrut lebih ramai yang berfikrah ingin memberi ini supaya kekayaan yang ada ini akan bercambah dan dinikmati bersama.
Ya ianya satu konsep pyramid kepada kekayaan. Ianya pelaburan cepat kaya yang begitu menguntungkan.

Terujakah anda ??



Selesai membaca buku ini, dan hati berbisik. Hidayahnya perlu dikongsi bersama.

Judul : Ajaibnya Sedekah – Semakin Bersedekah Semakin Kaya.

Pengarang : Muhammad Muhyiddin

Penerbit : PTS

Halaman : 174 mukasurat.

No comments:

Post a Comment