Tuesday, February 9, 2010

Tanggungjawab Prihatin

Prihatin Semut

Benar, kita hidup dalam islam umpama koloni semut.

Saling Bantu membantu. Bekerjasama. Bertegur sapa. Mengambil berat. Mengambil tahu. Berat sama diunjung ringan sama dijinjing, besar gajah sama dilapah, kecil daun sama dicecah.

Maksud hadis nabi yang diriwayatkan bukhari dan muslim ada menyebut : orang islam berusaha menyelamatkan dan tidak menyakiti, membantu dan tidak membiarkan, menyembunyikan rahsia dan tidak mendedahkan,

Memang islam mengambil berat hal saudaranya. Ia perlu hidup membantu, perlu bijak menyelesaikan masalah dan perlu tahu untuk menyelamatkan.

Untuk itu Lee, jangan salahkan orang lain yang melihat dan cuba menasihat kesalahan kita. Jangan sentiasa memandang serong niat baik orang lain. Mungkin mereka lebih ingin mendamaikan dari mahu bersengketa. Mahu mencari ruang positif dari konflik negative.

Kita juga jangan sengaja mengundang padah fitnah. Kita juga yang merana.



Undangan Padah Fitnah

Bayangkan ustaz dalam perjalanan pulang kehausan, Ustaz singgah sekejap melepas lelah dan penat. Melabuhkan punggung dijemari kerusi yang empuk, ustaz memesan order disebuah kedai cina yang terletak diperjalanan. Bawakan saya segelas fresh orange.

Pelayan membawa minuman. Gelas besar berbuih air bikarbonat berperisa oren memecahkan aroma hidung. Warna dan baunya menyelerakan. Tapi sayangnya ia dihidang dalam gelas classic tertulis nama TIGER disisinya. Mahukah ustaz meminumnya ? tak salah dan tak berdosa kan.Ustaz bukannya minum arak. Gelas arak itu suci jika dibasuh, ia tidak perlu disamak. Jika begitu tak salahkan ustaz minum…./

Memang tak salah, tapi jika ada seorang pelajar ustaz yang ternampak. Apa dia akan kata. Tak sangka ustaz pun minum juga. Dari jauh oren warna air umpama cairan haram TIGER yang diteguk. Orang lain mana tahu, pedulikan perasaan orang lain asalkan ustaz tahu apa yang ustaz buat itu halal. Bukankah begitu.

Tapi tidak, ustaz akan sengaja mengundang fitnah, fitnah bukan kerana ustaz hendak dipermalukan, tapi terfitnah kerana kebodohan sendiri.

Orang takkan mempercayai ustaz lagi, reputasi ustaz akan jatuh tercemar. Walau ustaz tak bersalah meminum yang halal, tapi ustaz bersalah menconteng arang kepada maruah ustaz sendiri.

Bodohnya ustaz kan, kalau begitu.

Mukanya berbenih ceria, contoh santai menggeletek hatinya. Lee tersenyum dalam sedar nasihat.

Dungu Sendiri

Jadi kita kena berhati2, jangan tindakan kita mencemarkan peribadi kita. Apatah lagi perbuatan kita merosakkan nama baik islam.

Oleh itu kita sepatutnya wajar menerima hukuman atas jenayah ketidakpedulian kita.



Kalau ustaz kebandar pulau pinang dan bertemu kawan lama, sudah puluhan tahun sejak kembali dari Jordan tidak bertemu. Lalu perkenalan sejenak memerlukan hubungan yang lebih panjang dan berkekalan. Ustaz minta nombor telefonnya.

Dia menyebut angkanya. Baru ustaz sedar, hanphone ustaz tertinggal, ustaz mengambil pen namun tiada kertasnya.

Terpandang kertas disimen koridor, ustaz pungut dan mencatatnya. Tidak pedulikan kertas itu dari mana. Walaupun kertas itu sebenarnya kertas tertulis TOTO – TIKAM EKOR.

Ustaz bukan berjudi kan, tak salah untuk ustaz mencatat nombor telefon kawan kan. Dan ustaz terus masukkannya kedalam kocek baju.

Ya, tak salah, tapi bayangkan jika ustaz pergi solat berjemaah sebagai imam, ustaz mula takbir qiam dan rukuk, tetiba kertas nombor ekor itu terjatuh didepan khalayak. Apa persepsi masyarakat, mampukah ustaz menjelaskan segalanya. Atau telah terpatri persepsi negative ustaz pada minda masyarakat.

Sekarang siapa yang salah, khalayak yang memberi tanggapan yang silap atau ustaz yang alpa dan dungu dalam membaca situasi dakwah.

Memang betul ustaz. Lee mengangguk kepalanya sambil mindanya terbayang komedi lucu diruang solat, bagaimana seorang imam sedang mempertahankan dirinya bila rahsia nombor ekornya terbongkar percuma.

Dia ketawa ceria.

Moga sketsa lucu mindanya dapat membawakannya kealam reality islam dan dakwah.

Moga dia lebih memahami dan menghayati.

No comments:

Post a Comment