Friday, February 12, 2010

Al Fatihah Buat Abang Kahar

Al Fatihah Buat Abang Kahar.

Saya selesa memanggilnya Abang Kahar.

Perkenalan di Sabah banyak mengajarkan erti manisnya persahabatan.

Beliau berkelana ke Sabah menongkah arus kehidupan, mencuba sesuatu yang baru dalam hidupnya. Bersama isteri tercinta yang saya panggil Kak Nah, mereka mendiami markas pertama pemuda di Kampung Likas.

Dengan kelebihan rajin dan kepakarannya memasak, Nasi dagang terengganunya cepat tersohor diseluruh Kota Kinabalu ini. Apatah lagi perkhidmatannya yang cekap dan mudah bertolak ansur. Cateringnya menjadi antara favourite kegemaran saya.

Tak hairanlah, sekolah saya antara yang selalu mengambil tempahan darinya termasuklah dalam acara Majlis Berbuka Puasa, Kem Ko-Kurikulum di Malanggang, Hari Raya dan sebagainya.

Hubungan kami lebih akrab kerana beberapa orang anak beliau pernah berguru dengan saya di SMK P Likas ini, Siti Hajar dan Siti Hasanah adalah antara anak didik bahasa arab saya dan penggerak utama BALKIS di sabah dulu.

Bukan sekadar itu sahaja, jejak pengalaman dalam perjuangan dakwah mengikat kami bersama. Beliau ternyata mempunyai banyak pengalaman dan cerita. Ia dikongsi dalam rantaian usaha memurnikan imej Islam dimata masyarakat dengan pelbagai dimensi dakwah. Ternyata ianya amat indah untuk dikenang.

Cerita kami terpisah selepas beliau terpaksa kembali ke Terengganu menguruskan keluarga dan ibunya yang uzur pada awal 2009 yang lalu.

Tapi semalam tepat jam 10.30malam, kotak mesej saya dihujani dengan berita pemergiaannya yang mengejutkan. Terlibat dalam kemalangan motorsikal. Beliau meninggal dunia ditempat kejadian. Anaknya tidak lupa untuk memaklumkan kehilangan ini.

Ditengah malam saya membaca al fatihah bersama doa dipanjat, moga allah menerimanya.

Berita pemergiaanya direkod sahabat saya saudara Nasirin yang juga merupakan sepupunya, diblog popularnya Stay Alive.2.154, http://inksensei.wordpress.com/

Tadi, saya menerima panggilan telefon dari adik saya yang menerima panggilan telefon dari sepupu saya mengabarkan sepupu saya; yang saya panggil Abang Kahar telah meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya.

Beliau dilanggar kereta sewaktu menaiki motorsikalnya di Kuala Terengganu.

Abang Kahar adalah anak kepada ibu saudara saya yang saya panggil Che’ De Nah. Adik kepada Ahli Parlimen Kuala Terengganu Abdul Wahid Endut. Dilahirkan dalam keluarga yang kuat berpegang dengan Islam. Pernah berhijrah ke Sabah bersama keluarganya. Saya pasti sahabat-sahabat jemaah di KK mengenali beliau. Sering kami order ‘katering’ dari Allahyarham bila ada majlis membabitkan jemaah.

Allahyarham yang saya kenali adalah seorang yang jujur & tabah, & seorang sepupu yang prihatin.

Saya mohon 10 saat dari masa tuan puan & sesiapa saja yang mengenali beliau, semua yang membaca blog ini, untuk mendoakan agar Allah menempatkan Abang Kahar di kalangan orang-orang yang soleh, & kita mulakan dengan A-Fatihah.Terimakasih.

Setiap saat, kita makin dekat dengan kematian…bersediakah kita?

No comments:

Post a Comment