Tuesday, February 9, 2010

Percaya itu Bahagia

Bilik Bermanfaat

Kelas bersurai. Loceng rehat berbunyi.

Saya masih dibilik agama. Menanda satu dua jawapan latihan pelajar.

Seperti biasa, berbondong salam menerjah gegendang telinga saya bersama kelibat pelajar yang sentiasa menziarahi dikala rehat begini.

Mereka lebih suka menghabiskan umur muda dibilik ini dari menganyang nasi dan mee sup dikantin sekolah.

Pernah saya bertanya mereka. Kenapa tak turun ke kantin? Tak rasa lapar ke ?

Kami tak lapar ustaz,kami dah makan dirumah tadi” jawab seorang pelajar berbadan gempal.

Kami suka berada kat bilik ini, ini port kami berjumpa dengan sahabat2 kelas lain.

Kami nak Tanya dan berbincang dengan ustaz. Biar minda dan hati kami terisi sikit. Banyak soalan kami ini.” Antara jawapan yang sering pelajar kemukakan.

Baiklah, tanyalah apa yang terbuku diminda, kita bincang dan pilih jawapan terbaiknya.



Terungkai kusut

Tika itu, masuk seorang pelajar. Memang dialah sasaran saya pagi ini. Dia mendatangi saya dan duduk dikerusi paling hampir dengan saya.

Pelajar yang dilaporkan bermasalah. Pelajar yang mempunyai konflik agama yang cukup kronik meruncing.

Saya berhati2 memulakan bicara. Takut ada yang terluka. Hati akan mencuka dan pintu hidayah tidak terbuka.

Ustaz sempat mengunjungi jenazah Brother tempoh hari. Ustaz pergi bersama beberapa orang rakan BAKTI. Cikgu emmanuel banyak membantu disana.

Saya pun pergi juga. Ramai orang yang datang beri penghormatan.

Lee ! Ustaz nak Tanya sikit, ujar saya dengan nada yang sedikit dikuatkan serius. Ustaz dengar Lee masih minum arak. Ada pelajar yang beritahu ustaz, betul ke ? ustaz masih tak percaya. Tapi ustaz masih mahukan penjelasan Lee.

Ustaz juga tahu Lee ada dalam majlis pengkebumian Brother. Sambil berdiri dan menyanyi bersama membaca mantera. Itukan majlis keagamaan, kenapa Lee masih ikut.

Dia tersenyum tidak tergugat. Aahh! Biarlah ustaz, diaorang semua pandang saya lain macam. Semua kata saya buat benda yang salah, saya dah tak peduli dah apa orang lain kata.

Tapi mereka lihat Lee masih memegang botol. Sama macam botol arak. Kan Ustaz pernah nampak Lee pegang botol hijau sama macam botol arak hari kantin yang lepas, takde pelekat pulak tu, mana ustaz tahu benda tu halal ke haram” Saya mula memerangkapnya.

“Saya bukan minum arak, Ustaz. Saya kan dah berjanji takkan minum arak. Saya dah kena cacar ni, bekasnya masih berparut dan uratnya masih mencengkam, nyeri dan ngilu masih terasa, saya takkan minum lagi”

“Saya minum “Kampai”, ia dijual di seven eleven, ia tidak beralkohol dan bukannya arak. Ia minuman bertenaga untuk para atlit. Saya memang selalu minum semasa latihan dulu.” Jelas Lee yakin. Dan saya semakin meyakininya apabila Cikgu Nazri, salah seorang cikgu sukan disekolah ini mengiakannya bila saya ajukan perkara ini.

Saya juga memasuki gereja kerana saya menghormati Brother, dia umpama ayah bagi saya. Saya selalu bercakap dengan beliau dan dia pun ada banyak menasihati saya. Takkan saya tidak menghadiri pengkebumiaannya. Saya tak sanggup mengaibkan jenazahnya, jadi bila semua orang bangun berdiri, takkan saya nak duduk. Bila orang membaca doa, saya tunduk saja tidak membacanya. Jelas Lee merungkai kekusutan masalah.



Prihatin Masalah

Terbening dalam minda punca masalah. Terungkai melalui ekspesi tindakan dan penjelasan. Tercerna melalui tingkah dan prasangka.

Lalu saya berkata : Ustaz memang mempercayai Lee, kalau Lee berkata benar, Lee tidak bersalah selama mana tidak mempercayai dan terlibat menidakkan kuasa Allah dan Islam. Begitu juga tidak berdosa meminum minuman yang bukannya arak.

Tapi,ustaz melihat sesuatu perkara, ringkas tapi cukup signifikan, simple tapi amat bermakna.

Semuanya timbul apabila Lee sudah tidak mempedulikan perasaan orang lain, membenci sikap ambil tahu ukhuwwah islam, sengaja menempah tohmahan dan fitnah supaya sedikit dapat menyakiti hati saudara seislam.



Kenapa Lee sengaja membuang label botol minuman tersebut ? kenapa juga masih mahu berdiri menunjuk protes kepada sesetengah rakan islam yang juga berada di gereja itu, mereka tidak berdiri, dan mereka sebagaimana yang beragama hindu, budha diberi kebenaran untuk sama2 tidak berdoa dan berdiri atas alasan perbezaan beragama, ianya tidak mengaibkan, ianya sudah jelas diperingatkan oleh pengerusi majlis hari itu, Brother Paul Ho, bekas pengetua sekolah, kan.

Sengaja mengundang tohmahan membawa erti kesalahan itu dituding kepada kita bukan hanya orang lain, kita yang sengaja membiarkan orang membuat persepsi. Kita yang sengaja membiarkan diri kita ditembak fitnah, adakah lepas itu kita mahu minta pahala dari tuhan kerana difitnah.

Ia natijah kerana kebodohan sendiri. Ia padah dari kealpaan kita.

Jadi beringatlah.

Wajahnya berubah mencuka, hatinya terguris luka.

1 comment:

  1. Assalam, cuba tinjau masalah dari luar kotak dan lihat perspektif yang lebih luas. Mungkin di situ ada jawapannya.....

    ReplyDelete