Monday, January 18, 2010

Ajaibnya Khutbah

Satu kisah yang saya pernah baca.

Di angkat sebagai sebahagian cerita jenaka timur tengah dengan menjadikan JUHA, iaitu Pak Pandir Arab untuk menjadi Karektor penceritanya. Hayatilah kisahnya dengan olahan baru dan bebas dari saya.

Tengah malam itu, sepasang suami isteri resah di penjuru rumah. Dengan riak muka terpancar keletihan dan kegelisahan yang amat sangat.

Dengan bebanan masalah yang kian meruncing, mengganggu komitmen dan keonsentrasi kehidupan mereka. Tapi mereka bukannya bersengketa, jauh lagi berkonflik kerana insan ketiga.

Cuma ianya hadir dengan gelagat insan ketiga yang mereka amat sayangi. Entah penyakit apa yang meyinggah, dia menangis saban hari persis cerita popular AHMAD ALBAB.



Puas sudah ikhtiar mereka mengubati suasana, namun tangisan anak kecil kesayangan mereka belum juga mahu mereda.

Dicuba berjumpa dukun dan bomoh, di beli permainan bermacam aneka, di ajak bermain dan diacah ketawa, mahupun diketuk pintu rumah dan tandas ala ahmad albab juga tidak berjaya.

Raungan anak kecil yang didambakan ceria rupanya mengubah musibah gelisah sengsara yang tidak berkesudahan.

Tiba-tiba mereka teringat pada sang pendita, JUHA namanya, ia dikenali sebagai seorang yang baik dan pemurah, suka menolong orang dan mesra gelagatnya, juga sebagai seorang bijak laksana ala nujum pak belalang, bijak dengan temberang dan lawak jenakanya.

Lantas dimalam pekat mereka redah ke rumah JUHA, biar apa yang berlaku, mungkin JUHA boleh membantu. Mereka dating memohon pertolongan agar dapatlah pendita JUHA membaca mantera dan jampui serapah barang seminit dua, mungkin ada berkat dan masin mulutnya , anak kecil ini akan terhenti sampuk tangisnya.

“Ada apa kami kerumah saya di malam buta begini” Tanya JUHA kepada pasangan yang bertamu dihalaman rumahnya.

“Tolonglah PAK JUHA, kami sudah tak tahu mahu merujuk sesiapa pun lagi, anak kecil kami ini menangis tak berhenti2, dari pagi membawa ke malam, kerjanya asyik nangis… nangis… nangis, bila dia tidur barulah ia berhenti la. Tolonglah pak juha bantulah kami. Dah ramai dukun yang kami jumpa masih belum mampu mengubati penyakit sawan tangis anak kami ini. Tolonglah kami …… ramai orang yang menunjukkan kami rumah pak JUHA yang pemurah ini dan bijak sana ini, mungkin boleh membantu kami.”rayu pasangan itu mengharap.

JUHA berfikir sejenak, dia bukannya dukun pengubat sawan, bagaimana dia mahu membantu.

Tunggu sekejap, nanti saya fikirkan sesuatu”jawab JUHA tiba2 sambil kembali mencari sesuatu di almari tumahnya, “nah ini dia” getus JUHA dalam hati sambil membelek risalah keramat itu.

Nah, ambil jampi ini, bacakan dia kepada anakmu bila tiba dirumah nanti, nescaya keadaan akan pulih seperti biasa” kata JUHA.

Terima kasih PAK JUHA, kami akan mencubanya.

Setiba dirumah, mereka lantas mengambil buku mantera itu dan terus dibacakan kepada anak kecil mereka yang meracau dan meraung tangis.

Entah keajaiban jampi menunjukkan kesan, menyihir keadaan untuk menjadi bisu dan diam, serapah jampi umpama dodoian keramat untuk anak it uterus terlena dalam penuh keasyikan.



Wah .. hebatnya jampi ini, tak rugi kita berjumpa PENDITA JUHA itu.

Setiap kali anak itu mula menangis panjang, mantera itu mereka bacakan dan keajaibannya muncul memeberi kesan tanpa menghampakan, anak kecil mereka pulih dan tidur ketenangan.

Dan pantas, keesokannya, mereka bergegas kerumah JUHA untuk mengucapkan salam dan terima kasih.

“Hebat buku jampi ini pak JUHA, ianya memang berkesan menidurkan anak saya dengan dodoiannya. Apakah buku ajaib ini pak JUHA.” Sungguh hebat kata pasangan itu ketakjuban.

Alaah, buku biasa sahaja, TEKS KHUTBAH… kalau ia mampu menidurkan ratusan khalayak setiap hari jumaat, takkanlah anak kecil kami seorang pun dia tak mampu tidurkan” jawab JUHA selamba.
Mungkin ianya satu lelucon biasa, namun bagi saya ianya satu sindiran tajam buat umat ini.

Jangan sesekali memandang remeh pada sesi kemuncak pertemuan mingguan umat ini. Ia sepatutnya diangkat tinggi ke gerbang intelektual kesedaran islam yang mulia dan diisi dengan penuh kualiti ilmu dan wawasan bermanfaat.

No comments:

Post a Comment