Friday, January 22, 2010

Rahsia Menjulang Girang

Mengimbau pengalaman lalu, saya hairan apabila pasukan SMP selalunya kandas diperingkat daerah lagi, MTQ tidak berseri bagi sekolah kebangsaan seperti kami.

Skrip awal kemenangan sememangnya telah tertulis hanya untuk pelajar sekolah agama sahaja.

Baik di peringkat acara Tilawah dan hafazan yang sememangnya bias untuk mereka, juga bagi acara formal yang lainnya.

Kami seolah memasang hampa dalam kunjungan ke pertandingan, bukan sahaja untuk mencabar, hendak bersaing duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi juga nampaknya amat janggal sekali.

Dimana silapnya ?? Dimana rahsianya ??

Akhirnya setelah terlibat sendiri dalam acara dipelbagai venue pertandingan MTQ barulah saya mula menghidu dan mengcungkil rahsianya.

Formulanya amat canggung dan tidak bersifat adil.

Persaingan rupanya diatas padang yang tidak rata. Pastinya pasukan menghadap matahari hampir buta dan silau matanya diasak tendangan bola dari pelbagai sudut. Kesukarannya di tahap yang amat berganda.

Lalu, inisiatif beberapa sahabat, bengkel MTQ perlu dilaksanakan untuk meraih kejayaan terbaik, bukannya sekadar jaguhan kampong yang hanya menang di daerah bahkan mampu digeruni cabarannya diperingkat nasional.

Disanalah juga segalanya terserlah, dan saya kiranya boleh berbangga dengan anak didik seperti Afifah Amin yang pernah memenangi syarahan Bahasa Arab peringkat Daerah, Puteri Attia Burhan yang menggondol tempat kedua di peringkat negeri dalam syarahan agama walaupun para hakim seterusnya memberi kredit tentang keistimewaan beliau bersyarah diluar kotak kebiasaan peserta MTQ.

Dan sempat juga saya merasa, menaiki podium penerima hadiah tempat ke 3 acara Syarahan bagi kakitangan peringkat negeri sabah di Kudat tahun 2008 terdahulu.

Manisnya saat itu, berkat doa dan harapan, saya mengisi sudut pengalaman ini dengan penuh makna.

No comments:

Post a Comment