Saturday, January 16, 2010

KHUTBAH

Rutin Jumaat

Beberapa sesi jumaat saya di Pulau Mutiara ini saya abadikan di Masjid Taqwa Gelugor bersama anak sulung saya.

Bergegas pulang dari halaman sekolah tepat jam 12.30 tengahari memerangkap saya seketika dalam lautan kesesakan yang baru bermula.

Biasanya saya sempat untuk balik dan bersiap ke Masjid dan tiba awal sebelum Imam menaiki mimbar.

Tanggungjawab seorang ayah meletakkan saya dalam situasi perlu bersusah dan amanah menjaga anugerah Allah ini. Saya perlu mendidik anak ini untuk mengenal dan menyembah Allah.

Bukankan doa kita panjatkan saban waktu mohon kesejahteraan keluarga dan juga untuk menjadi imam bertakwa kepada keluarga kita, maka ayah perlu menjadi contoh dan model ikutan untuk para anak dibawah asuhan kita.

Indahnya Khutbah

Mencari dan mendengar bkhutbah bukanlah suatu perkara yang asing dan susah.

Ia rutin mingguan formal yang dilalui setiap lelaki muslim.

Namun untuk mendengar dan mengikuti satu khutbah yang berkualiti, bernas, bertenaga dan mampu menanam bibit kesedaran dan penghayatan amat susah sekali.

Jumaat menjadi hambar dan tidak menarik untuk diikuti, ianya hanya kewajipan pak turut kepada kebanyakan jemaah.

Mereka hadir hanya kerana ingin di cop muslim, bukan sedikit yang tiba lewat pada khutbah kedua dan lebih leka bercerita dibawah garaj kereta mahupun serambi masjid mengalahkan anak2 kecil, dan kekadang tanpa silu memasang api di hujung gulungan rokok mereka.

Bagi masid yang berdekatan restoran dan kedai makan, waktu jumaat menjadi waktu rehat TIGA DALAM SATU untuk makan, jumpa kawan, berborak dan diakhiri dengan solat.

Cuba kita renungkan bersama, berapa ramai yang mengambil pengajaran dari khutbah.

Yang khusyuk berada dalam masjid juga belum tentu mendapat habuan pahala jumaat ini, lebih ramai yang tunduk dan terlena dibuai keletihan bekerja, yang menghantar pandangan dan wajahnya ke arah imam untuk mendengar butir bicara serta aksinya boleh dikira dengan jari.

Bahkan mungkin boleh dikatakan : teks khutbah ini adalah ubat tidur yang paling mujarab untuk sekelian manusia tanpa perlu preskripsi doctor. Jemaah seolah diulit dan diransang dengan dodoian paling lembut untuk memejamkan mata. Bukankah begitu.

Pengaruh Khutbah

Berapa ramai antara kita yang terpengaruh dan berpuas hati dengan kualiti khutbah jumaat di tempat kita.

Buktinya : berapa ramaikah antara kita yang mengangkat ISI DAN ISU KHUTBAH sebagai modal bercerita dan pengajaran semasa kita menikmati jamuan tengahari seusai jumaat.

Biasanya, kita adalah para pendengar setia yang membiarkan saja kalimah khatib berlalu tanpa rasa dan perasaan.

Bukan mudah menjadi seorang khatib yang berjaya.

Ia memerlukan ilmu, keyakinan, keinginan , kemampuan dan keupayaan tersendiri.

Bacalah BUKU DR BASRI IBRAHIM tentang khatib berjaya ini jika ingin mengetahui keperitan dan kesukaran mencari khutbah berkualiti.

Kenangan Mimbar Kayu

Lama saya tinggalkan mimbar khutbah,ia pergi dengan kenangan manis dan debar yang tersendiri.

Mengemudi mimbar dan menerajui khalayak dalam berkhutbah dan mengimamkan jumaat meletakkan saya dalam keadaan penuh debar dan waspada tiap masa.

Saya perlu focus dan bersedia minda dan fizikal untuk tujuan ini.

Bertuah juga saya kerana ada kawan2 yang sudi memperbetulkan kesilapan dan mengacah perbuatan luar kawal saya dalam berkhutbah, akhirnya saya dapat memperbaiki diri.

Apalah kau ini : KHATIB MARILAH BERSAMA2 ka ??, sampuk teman saya mengulas tabiat saya mengulang frasa ini terlalu kerap tanpa saya sedari.

Mereka akhirnya pecah perut mengutuk saya diatas mimbar tika tiba waktu makan tengahari.

Khutbah kau ni terlalu panjang la… orang dah lapar ini, sambil dia mengacah menunjukkan isyarat PAUSED kepada saya di atas mimbar.

Dan kekadang bila saya tersasul dan tersalah maklumat, adalah teman yang sudi membetulkan atau memperbincangkan.

Alhamdulillah kerana rakan disana banyak membantu menuetralkan debar saya.

Saya juga kekadang ingin menguji kewarasan dan kesedaran para jemaah. Biar khutbah menjadi titik mereka menerima ilmu dan mendapatkan info agama berguna.

Tika tabung masjid susut dan ada pula tempat yang memerlukan bantuan kewangan, saya lebih suka mengisytiharkannya di atas mimbar setelah terlebih dahulu mempromosikan pahala bersedekah.

Pernah satu ketika saya, mengisyaratkan kpeada bilal, seorang pelajar SMK LIKAS untuk bangun membawa tabung kepada saya, lalu saya masukkan not RM50 dihadapan ramai sebagai tarikan dan motivasi.

Alangkah indahnya saat itu.

Reaksi Khutbah

Dalam keterbatasan masa dan kalimah, saya juga suka bermain bahasa, biar mereka yang sedar mendapat manfaatnya.

Di antara jumaat terakhir di likas, wajah persekitaran sekolah mula berubah, pembinaan kompleks pendidikan sudah memasuki fasa pertama.

Korbannya adalah sebuah padang bole kesayangan ramai di tapak sukan smk likas. Sedih dan geram bertali arus menjengah gegendang pendengaran saya dari mereka yang sudah mesra dengannya.

Lalu, tika jumaat berlansung suatu hari … saya bawakan isu kematian dan ujian, sempena juga dengan pemergian ibu seorang rakan karib saya disekolah.

Saya menyusun ayat penuh berhati-hati : sesungguhnya ujian tuhan ini dating silih berganti kepada kita, itu tandanya dia amat menyayangi kita.

Kita manusia memang layak menerima ujian tuhan, mahukah kita menolek kasih saying dari tuhan biar apapun caranya. Bila allah menghantar ujian, pastinya allah menginginkan kebaikan untuk kita serta memilih yang terbaik sebagai gantinya.

Kita akan diuji dengan pelbagai ujian, mungkin ada yang kematian ibubapa dan kehilangan mereka yang tersayang, ada yang diuji gempa dan ribut, ada yang kegagalan dan kerugian, ada yang kehilangan padang bola yang begitu indah dan disayangi…. Ada yang kemalangan mengorbankan harta dan nyawa.

Itulah ujian allah, tanda kasih pencipta kepada kita dan dia akan menggantikan yang lebih baik buat kita.

Saya lontarkan bicara ini kepada khalayak jemaah, saya perhatikan reaksinya.

Tersentak mereka dalam lamunan tersendiri, dan saudara FAKAR memerhatikan saya sambil bibirnya menguntum senyum nakal.

Saya tersentuh dan ketawa dalam hati, nasib baik sempat dikawal kalau tidak terburai jumaat kami.

Usai solat, jemaah bersalam dengan saya sambil isu kehilangan padang mula berjalan dibibir mereka dengan redha dan tawakal.

Alhamdulillah, saya puas, umpan khutbah saya mengena. Harap ianya mampu memberi manfaat. Walau seketika Cuma.

Moga allah mengampunkan saya dan kita semua.

No comments:

Post a Comment