Monday, January 18, 2010

Memuliakan Tetamu

Alhamdulillah, tanpa di sangka, sepanjang minggu lepas saya dikunjungi 2 orang sahabat lama.

Walau tempoh dan jarak memisahkan, ianya bukan alasan untuk tidak berhubung dan menyapa khabar.

Cikgu Rosnani Awang

Rakan sejawat saya yang masih bertugas di SMK Perempuan Likas.

Baru habis berpantang anak keduanya dan sedang mengunjungi rumah mertuanya di sebelah Buterwoth.

Dalam kesempatan sebelum bertolak semula menyambung tugas di Sabah, beliau sempat menjejakkan kaki ke rumah saya yang masih belum teratur perabot dan peralatannya.

Ruang tamu dan halaman masih dipenuhi kotak yang belum dibuka.

Sedangkan timbunan kotak2 lama memenuhi ruang parking didepan rumah menyebabkan keadaan sedikit sebanyak tidak meneyelesakan tetamu saya.

Hadir bersama suami dan 2 anak permata hatinya, saya kiranya ia kunjungan yang cukup bermakna.

Daniel masih nakal dan aktif seperti biasa dan mesra dengan telor bahasanya manakala Danisha anak keduanya baik dan tidak banyak meragam.

Hampir sejam setengah kami berbual dan bercerita.

Pastinya berita SMP dan Sabah yang kami rindui. Disanalah terpacul berita : Ust Norawi akan berpindah ke SMK PITAS sebagai Penolong Kanan Petang. Betul ke ??

Apapun , jam 5.30 petang kami saling melambai perpisahan. Janji untuk bertamu dan menziarahi lagi kiranya ada kelapangan dan kesempatan. Dengan izin Allah jua.

Ust Nik Rafik Sani

Namanya adalah Rafik yang bererti kawan, sememangnya beliau rakan dan teman lama saya.

Bersama sekapal melanjutkan pelajaran ke Jordan, dan pulang menyambung tugas. Kami terpisah dalam jarak masa yang bukannya singkat.

Sepanjang tempoh itu, saya kira kami tidak pernah bersua.

Takdir allah tiada siapa yang mampu menolak.

Beliau berkhidmat di Institut Perguruan Pulau Pinang bersebelahan RECSAM dan terletak sebenarnya setentang dengan jalan besar ke perumahan saya.

Terpatri janji antara kami untuk bertemu. Lepas solat Jumaat di masjid Taqwa,Tun Sardon.

Bicara soal rakan, soal keluarga, belajar dan bekerja adalah topic utama kami.

Bermula sebagai guru di Kuala Tembeling Pahang dan merantau hingga ke Sekolah Agama Masyhoor Perempuan, akhirnya beliau memilih jurusan pengurusan di IP ini.

Berumahtangga di KULIM SQUARE dan mempunyai 2 orang anak yang belum saya ketemu. Mungkin ianya satu sebab untuk saya menjejaki silaturrahim kerumahnya satu hari nanti.

Allah mengasihi mereka yang menjaga silaturrahim, moga kita termasuk didalamnya.

No comments:

Post a Comment