Friday, January 22, 2010

Berkongsi Keajaiban

Kenangan Pidato

Terkenang saat awal menyertai pertandingan dan membuat skrip syarahan untuk anak didik dalam zero info berkaitan format.

Saya tercari maklumat dan mengejarnya dimana yang ada. Dengan bebanan mencipta teks arab dan agama serentak, cemburu masa yang singkat dan himpitan tugas awalan yang padat, akhirnya minda saya berselirat keliru dan buntu.


Baju Kontinjen Kota Kinabalu 2008


Pasti saat serupa untuk semua yang bergelar guru, kita hadir untuk berkongsi dan membantu. Moga saya juga begitu.

Alhamdulillah untuk ilmu yang saya banyak terima daripada Ust Nik Anuar Zakaria dari SMKA KK yang tidak pernah lokek ilmu dan murni hatinya tentang penghakiman syarahan agama dan arab serta formatnya.

Rujukan Skrip Syarahan

Mungkin sebagai perbandingan dan rujukan awalan, berikut ialah contoh teks Syarahan Agama Majlis Tadarus Al Quran saya.


“ Assalamualaikum… salam integrasi pembuka bicara,

Alhamdulillah…………

Kalungan terima kasih buat pengemudi acara, salam takzim untuk kombinasi saf kehakiman yang berpanjikan keadilan, seterusnya, warga dewan pencetus wawasan sekalian.

Yang kurik itu kundi, yang merah itu saga, yang cantik itu budi yang indah itu agama.
Begitulah bunyinya kiasan maudhuk syarahan agama saya pada hari ini yang bertemakan : kemantapan akidah teras masyarakat hadhari.

Lantas, izinkan saya untuk melampirkan takrifan frasa berikut bagi menjelaskan interpretasi maudhuknya:

Frasa kemantapan akidah membawa konotasi : keampuhan dan kekuatan simpulan kepercayaan yang bertunjangkan keyakinan secara mutlak pada allah dengan iman yang yang kukuh yang menjurus kepada kepatuhan dan kecintaan total hanya kepada Allah.

Manakala frasa teras masyarakat hadhari pula membawa maksud : sumber dan asas pembinaan sebuah komuniti masyarakat yang sentiasa berminda positif dan cemerlang berlandaskan tuntutan agama.

Tuntasnya, tajuk ini memperkatakan tentang akidah yang mantap dan utuh mampu menjadi agen dan pemangkin kepada pembinaan masyarakat madani yang berjiwa gemilang dan berdaulat.

Warga dewan bermisi cemerlang,

Meniti hujah saya yang pertama dibawah lembayung kata :

Kekuatan akidah menjana kecemerlangan ilmu dan kesarjanaan.


Sejak zaman dahulu lagi, islam begitu konsisten dangan laungan ilmu dan kecendikiawanan, bahkan ianya menjadi gagasan keutamaan yang mengangkat kedudukan dan darjat manusia sebagaimana janji allah dalam ayat 11 al mujadalah :

يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات

Ini jelas terbukti dengan ketokohan pelbagai intelektual islam yang mengimplentasikan ilmu pengetahuan untuk manfaat manusia dan alam sejagat, lihatlah bagaimana ibnu sina dengan kitabnya al qanun fit tib berjaya mengangkat martabat akidah agama dengan menjadi sumber rujukan utama dalam bidang perubatan di dunia bagi menjana kesejahteraan pada semua umat. Bahkan kejayaan adik SITI FATIMAH MUKHTAR yang berjaya mendapat 17a1 yang menyamai rekod nur amalina dalam spm tahun ini dari sekolah agama maahad muhammadi perempuan, Telah membuka mata semua orang bahawa institusi agama dan pendidikan akidah bukanlah penghalang kepada kemajuan dan kecemerlangan intelektual.

Jadi jelaslah kepada kita bagaimana aqidah yang tulen akan melonjak martabat keilmuan dikalangan umat.

Muslimin muslimat pemacu kabngkitan ummah,

Menyorot wacana fikrah saya yang kedua “keampuhan akidah mengakis kebejatan social dan kesonsangan budaya”

Gugusan kalimah akidah itu sendiri merupakan satu symbol dan semboyan penafian mutlak kepada segala bentuk maksiat dan kemungkaran.tatapilah permulaan ayat surah almukminun menceritakan perilaku manusia yang berjaya :
قد أفلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون والذين هم عن اللغو معرضون

Lihatlah generasi awal sahabat persis saidina umar dan penduduk madinah yang diasuh imannya sanggup menuangkan dan memecahkan bejana arak bila menyahut seruan tuhan tanpa bangkangan. Natijahnya, peribadi yang dipasak dengan konkrit akidah mampu mengatasi segala elemen gejala social dewasa kini . bahkan hanya akidah yang mantap sahaja mampu menjadi jawapan dan ubat yang paling mujarab bagi mendepani segala krisis budaya ini, termasuklah budaya hedonisme, liberalisme, sumbang mahram, pergaulan bebas, buli dan penahgihan dadah..apatah lagi mengikut statistic dadah kebangsaan tahun 2004 memperlihatkan lebih 90 % remaja muslim terlibat dengan najis ini menuntut kita kembali mencari penawarnya segera.

Nyatalah kepada kita, akidah yang baik akan memperkasakan jatidiri ummah.

Menjulang indicator saya yang ketiga dibawah lembayung kata :
Kesyumulan akidah melahirkan kepimpinan berintegriti

Akidah yang tulus dan ihsan kerana allah mampu melahirkan kepimpinan berkrtedibiliti, bersih dan amanah. Apatah lagi ianya merupakan pegangan rasulullah dalam pembentukan mukmin bertakwa melalui sabdanya :
ان تعبد الله كأنك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك

Imbau sahaja sifat amanah saidina umar alkhattab berjaga malam, meronda denai dan lorong bagi memastika semua warga rakyatnya selamat dan aman sentiasa, begitu juga kelibat cucunya khalifah umar abd aziz sanggup bergelap bila membicarakan urusan keluarga, tanpa sedikitpun mahu menumpang cerlangya cahaya harta kerajaan.
Dan jikalau anda masih ingat, inilah agenda pertama Negara sebagaimana yang dilaungkan PM dalam memerangi rasuah dan segala bentuk penyelewngan kuasa kepimpinan. Malahan insane yang jujur dengan Allah pastinya akan terhindar dari segala elemen penipuan , penyalahgunaan kuasa mahupun rasuah.

Sinonimya, akidah memacu keteguhan peribadi ummah berdaulat.

Meniti wacana fikrah saya yang keempat : ketinggian akidah nucleus solidarity dan perpaduan ummah

Tema ukhuwwah dan [erpaduan bukanlah satu isu lapuk yang dibiarkan diatas lantai sejarah, bahkan islam telah menobatnya mengisi tampuk keutamaan dan menjadi prinsip asas islam. Kerana itulah allah menyeru umat islam agar terus mempertahankan kesatua
ummah yang ada sebagaimana firmannya dalam surah al hujurat ayat 15 ……………

انما المؤمنون اخوة فأصلحوا بين أخويكم

Lihatlah betapa damai dan utuhnya perpaduan ini andai dibina atas paksi akidah yang jelas. Marilah kita menyorot generasi awal para sahabat yang mendapat asuhan langsung dari rasul tercinta, berkumpul dibawah bumbung masjid nabawi dengan penug integrasi tanpa ada sekelumit rasa perbezaan taraf dan warna kulit. Beitulah kekuatan madinah yang dipersaudarakan nabi dalam elemen pembentukan kota bercahaya ini dan kiaskan lah bagaimana negara kita cuba mempraktikkannya dalam penubuhan sekolah wawasan yang berkongsi misi dan usaha untuk terus gemilang bersama perpaduan dan keamanan.

Tuntasnya integrasi nasional berpaksikan agama teras kemakmurn ummah.

Menyusuri sorotan hujah saya yang kelima dibawah monomen bicara : keampuhan akidah pencorak jatidiri tamadun gemilang

Iman yang teguh akan memanipulasikan kejayaan dan ketamadunan umat manusia. Selaklah helaian sejarah rakaman dunia yang memaparkan kelansungan dan kehancuran umat dulu kala adalah berteraskan sumber akidah mereka. Bagaimana kaum ad,nuh dan thamud hancur kerana kesonsangan fikrah yang mereka bawakan. Tatapilah ayat quran yang menjelaskan kedaulatan peradaban dunia melalui firman allah surah al a’raf ayat 96 …
لو أن اهل القرى امنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض

Alngkah indahnya islam bila disepadukan antara iman dan pembangunan, antara rohani dan materialnya. Bahkan ianya bukanlah fantasi tak yang tidak berpijak dibumi nyata bahkan rasul tercinta telah membuktikannya dalam pengurusan gemilangnya dikota madinah mengubah lanskap peta dunia dalam mengiktiraf kuasa islam sebagai kuasa merdeka dan berdaulat diseluruh pelusuk dunia hingga kini.bahkan Negara iran hari ini yang mempertahankan aqidahnya digeruni lawan dan juga kawan disemua peringkat kehormatan harga identitinya.

Fikrahnya : keimanan kepada allah adalah elemen pertama dalam membentuk kredibiliti ummah terbilang..

Menuntun bicara hujah saya yang keenam ; keagungan akidah pencetus semangat jihad dan pengorbanan.

Dengarlah ayat 41 surah at taubah
انفروا خفافا وثقالا وجاهدوا بأموالكم وأنفسكم في سبيل الله ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون

ayat ini secara jelas merupakan satu slogan bagaimana kejayaan umat islam kini dieksprementasikan melalui usaha dan jihad yang berterusan dalam semua lapangan samada ekonomi, kesihatan, pembangunan mahupun ketenteraan. Dan bagaimana umat terdahulu persis saidina khalid alwalid , qutaibah bin muslim, solahuddin al ayubi mampu menjadi penakluk dunia dan benteng terampuh menjaga keselamatan agama. Juga persis abdrahman bin auf melancarkan jihad ekonomi dalam memecahkan monopoli ekonomi kapitalis yahudi penjajah dimadinah 14 dekad yang lalu.

Dan hari ini kita melihat bagaiman kesan semangat jihad dan kekuatan pertahanan sebagaiamana prinsip ke9 islam hadhari berjaya mengaplikasikan system ekonomi islam yang membantutkan kesan kejatuhan ekonomi dahsyat ekoran pergantungan pada tipu daya kewangan penjajah dan speculator dunia pada julai 1997 yang lalu.

ironinya kekuatan jihad merupakan aspirasi daulah berwibawa.

Konklusi dari hujahan saya tadi, ummah yang gemilang perlu menrealisasikan gagasan islamisasi ilmu dan pemikiran islam mereka kepada ketamadunan dan peradaban ulung berteraskan akidah dan paradigma yang dibawa oleh alquran dan sunnah.

Akhirnya :
Indah mawar kembang bersemi , izinkan saya mengundur diri
Dengan lafaz yang mulia

Assalamualaikum….”

No comments:

Post a Comment