Wednesday, January 13, 2010

Fokus Lensa Wawancara



Ruang Rasional dan Perbincangan

Tengahari itu pintu bilik saya diterjah seorang pelajar.

Berperwatakan serius, bersusuk tegap dan kelihatan penuh dengan semangat inkuiri.

Berketurunan mamak penang dan merupakan pelajar tingkatan 5.

Sehari sebelumnya, dalam perjalanan menuju kerumah saya disapa dengan salam oleh seorang yang tidak dikenali. Assalamualaikum Ustaz, saya ada sesuatu nak Tanya pendapat ustaz ni ?? terjah lelaki itu memulakan bicaranya.

Saya yang dalam keadaan terpinga2 selepas usai mesyuarat persatuan hanya menyahut salam dengan senyuman. “Baik, silakan , kalau ustaz ada jawapannya kita sama2 kongsi. Ujar saya mengingati cabaran ilmu yang saya terapkan pada pelajar disini,

Ilmu agama bukannya sesuatu yang mati dan dongengan yang hanya wujud di muzium, ianya subjek hidup yang akan kita guna dan pakai sepanjang kehidupan ini, saya lebih suka kelas ini bertanya dan membuat perbincangan atas apa sahaja subjek yang kita pelajari, ilmu ini harus kita terima dengan rasional dan yakin diri bukannya sekadar menjadi anak2 burung yang hanya menunggu untuk menerima apa sahaja habuan suapan makanan daripada ibunya.

"Saya ingin bertanya ustaz soal penggunaan kalimah Allah, boleh saya jumpa ustaz esok hari selepas kelas". Sambungnya menetap temujanji dengan saya tanpa perbincangan. "Saya sentiasa berbincang dengan non-muslim tentang perkara ini, dan makcik saya seorang peguam yang lantang dan diboikot oleh kebanyakan anggota masyarakat kristian ini" ujarnya lagi.

Saya memberikan persetujuan untuk bertemu. Janji terpatri.

Terjahan Temubual

Hari ini Yusof Khan ini menjenguk bilik saya, dikeluarkan buku catatannya dengan kemas setelah dipersilakan duduk.

"Apa hak bukan islam untuk menggunakan nama ALLAH ini, bukankah ianya hak kita sebagai penganut agama yang sah?? Soalnya memulakan provokasi. "Saya nak bertanya pada ustaz, ada atau tidak dalam quran atau hadis sebagai rujukan islam yang menyatakan Kalimah Allah adalah hak mutlak dan eksklusif untuk umat Islam sahaja.”

Saya mengambil masa sejenak dan berkata :" sebenarnya tidak ada, banyak rujukan ayat quran menyebut ianya ada digunakan oleh umat lain walau dengan ertikata yang tidak tepat merujuk kepada tuhan pencipta dan pentadbir sekalian alam."

Oleh itu untuk mengatakan ianya hak mutlak umat islam, saya rasa itu tidak wajar.

"Mereka mengatakan penggunaan ini perlu ialah kerana umat kristian disini sudah lama menggunakannya dan memang tiada istilah lain yang ada dalam kamus melayu ini yang sesuai untuk meggantikan kalimah itu, jadi untuk tujuan agama sepatutnya ia wajar dibenarkan". Ulasnya panjang membuat analisa.

Tiada Istilah Setara

Kalau frasa yang mengatakan tiada istilah lain untuk terjemahan disini saya tidak bersetuju. ALLAH bukannya perkataan bahasa melayu.

Pada mulanya ia begitu asing pada masyarakat kita yang terlalu taksub dan terjajah dengan budaya hindu yang percayakan DEWA dan YANG. Kerana itu perkataan sembahyang – adalah istilah dulukala yang membawa maksud menyembah dewa atau tuhan.

ALLAH adalah perkataan Islam dan arab. Ia ditanam, dididik, didoktrin sejak dunia melayu masih diperingkat untuk sebati menggunakan istilah unik ini.

Sekiranya kristian juga mahukan perkara yang sama, kenapa tidak menggunakan istilah sedia ada mereka seperti JESUS dan HOLY SPIRIT. Lagipun jika mereka menggunakan kalimah ini, dalam trinity mereka Kalimah ALLAH akan merujuk kepada tuhan yang mana ???

Kristian juga seharusnya mempunyai istilah tuhan mereka sendiri.

Persoalannya : apakah kalimah asal tuhan yang diguna pakai dalam Kristian?

Merujuk kepada blog Ustaz Aizam Masúd, perkataan God diterjemahkan dalam pelbagai istilah oleh agama Kristian bersesuaian pemakaian bahasa setempat. Oleh itu, kenapa GOD tidak ditranslate sebagai TUHAN atau DEWA sahaja.

Petikan dari blognya berbunyi :

Isunya di sini adalah TERJEMAHAN semata-mata!!! Jika kita mengkaji Bible, kita akan memahami bahawa agama Kristian membenarkan nama tuhan dipanggil mengikut bahasa kaum masing-masing, jika merujuk kepada Bible berbahasa Cina, mereka menterjemahkan God kepada Shen atau Shang-Ti (bagi Bible Protestan) dan Shangzhu atau Tianzhu (bagi Bible Katolik). Begitu juga dapati sesetengah Bible menyebut nama tuhan dalam bahasa Yunani kuno berbunyi Theos dan bahasa Eropah Barat berbunyi Deus. Kristian Arab pula menterjemahkan Bible mereka daripada bahasa Hebrew berbunyi Eloh, Elohim, Yahuwa dll kepada Allah. Di negara-negara Eropah, Amerika dan Australia yang didominasi oleh penganut Kristian pelbagai mazhab mereka menterjemah nama tuhan mereka sebagai 'God'.

Persoalannya, mengapa apabila mereka mahu menterjemahkan perkataan 'God' di negara ini kepada 'Allah' sedangkan 'Allah' bukan perkataan Melayu. Mengapa mereka tidak mahu menterjemahkannya kepada 'Tuhan'? Sedangkan kamus-kamus berautoriti dan pengamalan budaya masyarakat di Malaysia menterjemahkan istilah God kepada Tuhan. Keengganan mereka itu memberi indikasi bahawa di sana adalah agenda lain yang ingin dilakukan oleh pihak Kristian! MISSIONARY!!!


Mulianya disiplin Keseragaman

Dan timbul lagi satu persoalan yang saya ingin lontarkan, sudahkan golongan kristian disini menerima surat kebenaran dari pihak Vatican City untuk membenarkan penggunaan kalimah ini secara meluas di Malaysia???



Kenapa ianya tidak menggunakan kalimah standard yang dipakai dipusat agama kristian tersebut ???? Kalau begitu, dimanakah uniform dan keseragaman dalam disiplin agama yang ingin diterapkan kristian.

Berbeda Islam mementingkan disiplin dan keseragaman, KIBLAT yang sama, SOLAT yang sama, ALLAH yang sama, SALAM yang sama adalah bukti kesempurnaan dan kehebatan agama.

Saya terlihat ia mencatat sesuatu, sambil merenung bilahan kata yang terhambur dari mulut saya.

Untuk makluman Yusof lagi, sila cari fakta tentang persidangan Nicea yang menjadi titik tolak perubahan atau saya sebut penyelewengan agama kristian. Disinilah nanti akan terjawab adakah pegangan agama kristian ini adalah trinity ataupun tauhid(percaya kepada tuhan yang satu)

Insya allah ustaz, saya akan cuba carikan.

Perbincangan panjang selama 40minit kami akhirnya terhenti. Biar diri masing2 memutuskan.



Monolog Dalam Diri

Kalau penggunaan kalimah ini dibenarkan. Bagi saya ianya hanyalah satu senjata bonus Kristian untuk mengelirukan umat ini dan bukannya senjata utama.

Tanpa kalimah inipun mereka sudah mempunyai senjata duit, senjata prihatin kebajikan, senjata pendidikan, senjata pengaruh, senjata media dan senjata kuasa dunia yang sentiasa berdiri teguh dibelakang mereka.

Tapi kalau ianya berjaya dikekang dan disekat, senjata bonus tambahan ini mampu dibendung salahgunanya.

Dan juga memberi ruang masa yang lebih lama untuk gerakan missionary ini memikirkan strategi lain menembusi pertahanan agama dan perundangan serta sensitivity umat islam di Malaysia ini.

Maka bagi umat ini untuk sedar segera.

Jangan sudah terhantuk baru terngadah.

No comments:

Post a Comment