Monday, January 25, 2010

Laskar Pelangi - Pencerahan Melalui Ujian



Alhamdulillah, hari ini saya berjaya menamatkan pembacaan buku Laskar Pelangi karya Andrea Hirata.

Ianya adalah idea dan perkenalan yang diunjukkan oleh rakan seniour saya di Sabah iaitu Cikgu Juhari Ajamain, kerana ketiadaan novel pembangun jiwa ini dipasaran beliau sanggup memuat turun dari internet dan kemudian mencetakknya menjadi satu naskah buku berbinding yang boleh dibaca.

Kekagumannya terhadap buku ini dikongsi ringkas bersama saya namun berharap agar saya dapat turut serta dalam satu program mendiskusikan buku ini kepada para pelajar tingkatan enam di sekolah.

Bukunya yang sarat dengan ujian dan halangan bukannya dongengan penyedap halwa telinga, tetapi ianya reality kehidupan lumrah alam untuk menempuh hari muka yang penuh pancaroba dan misterinya.

Keajaiban yang terhasil disebuah sekolah desa aliran islam Muhammadiyyah diangkat menjadi latar penceritaan yang mengkisahkan sebuah epik persaudaraan, semangat, komitmen ilmu, kegeniusan, kesusahan dan halangan, fantasi dan kasih saying.

Ianya digarap penuh teliti dan tidak hairanlah jika ianya menjadi : satu sastera Indonesia yang terlaris dalam sejarah.

Saya sendiri terkesima meniti situasi dan keajaiban kisah benar ini, menuntunnya hingga ke akhir menjadikan hati saya begitu terharu, bersemangat dan kesedihan dalam masa yang sama.

Hati tak pernah terhenti berfikir teka-teki endingnya, bagaimanakah rupa mereka dan status mereka tika dewasa nanti, setelah masa kecilnya diadun sopan pendidikan agama dan etika murninya.

Dan penghujungnya memberi jawapan, alangkah kejam hidup ini namun itulah lumrah alam yang perlu ditakluki dengan redha dan percaya diri.



Melalui google, maklumat ini tercatat :

Laskar Pelangi adalah novel pertama karya Andrea Hirata yang diterbitkan oleh Bentang Pustaka pada tahun 2005. Novel ini bercerita tentang kehidupan 10 anak dari keluarga miskin yang bersekolah (SD dan SMP) di sebuah sekolah Muhammadiyah di pulau Belitong yang penuh dengan keterbatasan. Mereka adalah:

1. Ikal aka Andre Hirata
2. Lintang; Lintang Samudra Basara bin Syahbani Maulana Basara
3. Sahara; N.A. Sahara Aulia Fadillah binti K.A. Muslim Ramdhani Fadillah
4. Mahar; Mahar Ahlan bin Jumadi Ahlan bin Zubair bin Awam
5. A Kiong (Chau Chin Kiong); Muhammad Jundullah Gufron Nur Zaman
6. Syahdan; Syahdan Noor Aziz bin Syahari Noor Aziz
7. Kucai; Mukharam Kucai Khairani
8. Borek aka Samson
9. Trapani; Trapani Ihsan Jamari bin Zainuddin Ilham Jamari
10. Harun; Harun Ardhli Ramadhan bin Syamsul Hazana Ramadhan

Mereka bersekolah dan belajar pada kelas yang sama dari kelas 1 SD sampai kelas 3 SMP, dan menyebut diri mereka sebagai Laskar Pelangi. Pada bagian-bagian akhir cerita, anggota Laskar Pelangi bertambah satu anak perempuan yang bernama Flo, seorang murid pindahan. Keterbatasan yang ada bukan membuat mereka putus asa, tetapi malah membuat mereka terpacu untuk dapat melakukan sesuatu yang lebih baik.

Laskar Pelangi merupakan buku pertama dari Tetralogi Laskar Pelangi. Buku berikutnya adalah Sang Pemimpi, Edensor dan Maryamah Karpov.

Buku ini tercatat sebagai buku sastra Indonesia terlaris sepanjang sejarah.

No comments:

Post a Comment