Saturday, January 30, 2010

Mengambil Cuti

Suara saya masih serak dan bergetar, nafas dada masih semput dan paru-paru saya belum mampu dipenuhkan semaksimanya, terasa kering pangkal leher dibalut keperitan dihulu kerongkong.

Apatah lagi, bila memaksanya bercakap tanpa henti dengan suara yang terpaksa dikeraskan selalu. Kelas pelajar lelaki lebih sukar dikawal.

Hari isnin saya terpaksa mengambil cuti bagi mengumpul baki nafas yang masih ada, tarikan nafas yang pendek-pendek menyebabkan dada tercungap sedikit. Automatik juga thermometer suhu tubuh saya terus meningkat kepada demam. Badan terasa lemah dan batuk mula menjadi teman saya.

Jam 10pagi saya bergegas ke Klinik Syifa’yang berdekatan dengan rumah saya menyerah diri. Dengan tubuh yang digagahkan juga saya sebenarnya masih mampu menahan lesu, apatah lagi bekalan ubat anak2 yang kebelakangan ini asyik demam masih banyak tersusun bakinya di penjuru peti sejuk saya, cuma saya rasa masih teramat penting bagi saya untuk berjumpa doctor.

Memang kekadang kata-kata doctor itu cukup ajaib dan merupakan penawar segera, bertemu dan bersua tangga klinik juga kekadang mengembalikan 50% kesegaran badan, apatah lagi menatap wajah doctor yang sejuk dan tenang.

Mungkin setiap doctor itu ada auranya tersendiri, seolah kuasa rawatan untuk penyembuhan berada ditangannya, kerana itu saya lihat setiap doctor mempunyai keistimewaan tersendiri, senyumnya, bicaranya juga harga ubatnya memberikan orang awam ketenangan untuk dating menyerah diri dengan rela dan puas hati.

Saya melihatnya sendiri di tempat lama saya di Likas, Klinik Dr. Mustapha dengan segera menarik hati saya dan keluarga untuk terus bertamu dan mendapat nasihat. Bukan sahaja sebagai pakar perubatan tapi bicaranya lebih kepada seorang kawan yang mengambil berat soal pesakit dan keluarganya. Ia seakan sihir mendorong anak saya yang sebelum ini amat bencikan ubat sentiasa teruja untuk bertandang ke klinik bila tiba time sakit asmanya.



Tika menunggu menerima rawatan, giliran panjang yang selalunya penuh hingga menjangkau ke larut malam, saya terkejut bila disapa seorang kenalan, sanggup datangnya dari tempat sejauh Papar hanya untuk bertemu dan mendapatkan rawatan Dr. Mustapha ni, ada ubat guna-guna kot doctor ni gamaknya. Begitu ajaib sekali pengaruh dan kesan tarikan rawatannya.

Tapi semua itu tidak menghairankan saya, peribadinya yang saya kenal dan mesra dengan pergaulan, menjadikan dia seorang yang mudah didekati. Saya juga pernah melihatnya duduk bersila ditepi tiang masjid bandaraya seusai solat zohor bulan ramadhan lepas mendengarl mesej tazkirah puasa yang disampaikan oleh ustaz iyen, seorang tokoh guru agama di sabah. Tanpa jemu dan gelisah, beliau menghabiskan tazkirah ramadhan hingga selesai ketika orang lain hanya memalingkan wajah dan memberikan punggung sahaja kepada guru agama ini.

Sememangnya disinilah auranya, keistimewaan seorang doctor berada pada personality dan peribadi rohaninya.

Pesanan yang selalu perlu diingat oleh setiap pendakwah : Orang yang sakit tidak akan dapat merawat dan menyembuhkan pesakit.

Moga allah memberkati Dr. Mustapha dan juga keluarganya. Doa saya dikejauhan Pulau Mutiara ini.



Klinik syifa saya kunjungi, agak sederhana dan merupakan sebuah rumah dwi fungsi. Klinik dan rumah digabungkan sekali, dan itulah yang sentiasa saya saksikan disini,kebiasaannya rumah doctor akan diubah suai menjadi klinik.

Ianya klinik islamik, dihadapannya penuh dengan ayat-ayat quran dan artikel mengenai keagungan dan kehebatan islam. Seruan keinsafan untuk kembali berpegang pada agama jelas terpamer pada dindingnya. Beberapa buku agama juga diselitkan dimeja menunggu mungkin sebagai santapan minda dan rohani pesakitnya, satu suntikan awal untuk rawatan barangkali.

Rupanya klinik yang saya kunjungi itu milik Dr Daniel Zainal Abidin, pengarang kepada beberapa buku ilmiah islam yang saya miliki sebelum ini. Alhamdulillah. Seorang ilmuwan yang bukan hanya berfalsafah tapi penuh dengan eksperimen dan beramal.

Pagi itu saya hanya bertemu dengan isterinya juga seorang doctor. Dr. Daniel hanya bertugas di syif malam kata pembantunya.

Begitulah amat pentingnya aura seorang doctor.

Dan amat pentingnya bagi saya menghadirkan diri bertemu doctor hari itu.

Tapi bukan untuk mendapatkan ubatnya, bukan juga mendengar manis bicaranya, atau mendapat suntikan rawatannya.

Tapi …. Apa yang penting bagi saya ialah : mendapatkan perakuannya bahawa saya tidak sihat dan perlu mendapatkan rehat dari tugasan.

Ya…. Kehadiran saya ke Klinik ialah untuk mendapatkan surat cuti sakit. MC ? itu sahaja. Ya memang teramat penting.

No comments:

Post a Comment