Wednesday, January 27, 2010

BAKTI Berbakti

Hari ganti persekolahan

Sabtu lalu merupakan hari persekolahan ganti buat warga SMK ST Xavier.

Persediaan awal untuk cuti seminggu meraikan warga sekolah yang majority berbangsa Cina untuk merayakan tahun baru cina pertengahan bulan dua nanti.

Perancangan yang membolehkan saya dan ahli jawatankuasa persatuan islam di sekolah ini memulakan kempen awal menyubur semangat organisasi dan membugar fitrah keislaman dikalangan anggota.

Prihatin Bumi

Lalu, program gotong royong terlaksana cermat sebagaimana yang terpatri dalam agenda awal, ianya bermula seusai sesi persekolahan ganti hari itu.

Dengan dokongan baik 10 orang ajk tertinggi, program gotong royong tersebur berjalan lancer dalam suasana muhibbah sehinggalah ke jam 4 petang.

Sampah yang terkumpul tidak dibuang begitu sahaja, inisiatif bijak dari seorang ajk dan usaha nekadnya mengheret 10 karung plastic berisi kertas dan nota lama menyaksikan kantung persatuan bertambah RM 8.10 daripada kedai recycle barang lama.

Agenda SUCI

BERSIH dan KEMAS adalah agenda Islam terawal. Ianya harus selalu diterapkan pada diri anggota.

Kerana itulah saya mengambil masa sekitar 5 minit selepas solat zohor untuk bercakap soal hati dan peribadi yang bersih.

Menyinggung sedikit tabiat kurang sopan ketika membuang air sesetengah rakan guru disini yang hanya menggunakan cara buang jarak jauh tanpa perlu menutup pintu tandas dan berdiri memancutkan air kumuh ke sana –sini. Percikan air yang terkena seluar atau kaki langsung tidak diambil pusing.

Saya menyentuhnya berdasarkan 2 perkara, etika KEBERSIHAN diri yang perlu dijaga bukan sahaja dari segi fizikal bahkan hati. Ia berkait rapat dengan rasa MALU dalam diri. Mereka yang pembersih pastinya akan rasa canggung dan jijik bersikap rakus dalam pembuangan bahan kumuh tersebut, bila hati sudah tidak pedulikan kebersihan diri, bagaimana pula dengan kebersihan rohani? Tidakkah keduanya berkaitan.?

Begitu juga dengan KEBERSIHAN pakaian, bukankah ianya uniform harian yang kita pakai sentiasa? Bagaiamana kita mahu kekal suci dan bersedia untuk solat jika pakaian kita belum terjamin yakin bersih dari najis. Ramai yang memandang mudah dan mengambil alasan seluar kotor untuk tidak solat. Persoalan besarnya kenapa kita redha dengan kekotoran dan tidak berhati-hati menjaganya. Ianya seolah-olah memberi gambaran kita seorang yang tidak gemar menjaga kebersihan samada luaran mahupun dalaman.

Dan sesudahnya kami makan nasi ayam dalam suasana yang cukup ukhuwwah.

Memperutuh BAKTI

Penghujungnya juga, akhirnya ketetapan tercapai.

BAKTI – Badan Kepimpinan dan Tarbiah Islam terpilih menjadi nama persatuan kami yang akan memayungi dan mengerakkan massa pelajar kearah penghayatan nilai keislaman disamping berusaha keras menjadi hamba tuhan yang maha penyayang.

Sebuah nama yang terpilih dengan muafakat, moga ianya mendatangkan berkat.

Moga BAKTI akan terus berbakti demi agama yang tercinta ini.

No comments:

Post a Comment