Thursday, November 19, 2009

Bacalah Dengan Ceria Anakku



Membaca itu menghiburkan.

Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Sekembalinya dari pustaka Aslam dimalam itu, saya hadiahkan sepasang putera puteri saya dengan bahan bacaan santai dan berunsurkan islam.

Teruja mereka menerimanya dan terus membelek isi kandungannya, Anis terus mengambil pen dan mengabadikan namanya dimuka depan buku barunya itu, mungkin sedikit terpengaruh dan biasa dengan perangai bapanya menulis nama pemilik dan tarikh dimiliki.

Anas tekun membaca buku berjudul Abang,adik dan ayam buah tangan Ezee Rahmani manakala Anis membelek dan mengeja judul bukunya Sayang Cikgu karangan Eisya Sufya berjumlah 155 mukasurat.

Harapan seorang ayah

Lebar senyum saya apabila pulang dari sekolah melihat dua anakanda ini masih tekun berusaha menakluki cerita dan menghabiskannya.

“Apa ceritanya, abang anas. ” Tanya saya mengacah bacaannya. “Bila habis nanti abah nak dengar ceritanya, abang anas ceritakan dekat abah ya !” galak saya untuk mereka terus istiqamah membaca.

Yang keduanya, biar maklumat yang mereka hadam dari buku, dapat mereka olah dalam bahasa mudah untuk menyampaikannya kepada saya, mereka yang hebat bukan mereka yang banyak membaca, tapi mereka yang berjaya mengolah idea dan memanfaatkannya.

Hatiku diusik Ceria

Esoknya, telefon saya berdering “abah, boleh tak anis bawa buku ini ke sekolah? Sekarang sekolah tak belajar… anis nak abiskan buku ni” sapanya diawal pagi itu. Gagang diletak dan terdengar suara ceria apabila keizinan saya sampai ketelinganya.
“Terima kasih abah…”

Berlalu 4 hari, anis dengan bangganya menyatakan “anis dah abis baca buku, abang anas belum lagi” ujarnya seperti menang pertandingan membaca. Bukunya yang sarat dengan lukisan dan grafik memudahkannya untuk diselesaikan awal.

Apa ceritanya anis, boleh abah tau…macam best, bagitau la abah ” desak saya. “emmm, ceritanya best, ada aisyah dan kucingnya nini, dia budak baik tapi nakal sikit ” sambil dia merujuk muka depan yang mempamerkan maklumat dan gambar karekter cerita itu “emm, abah bacalah sendiri ya !” sambungnya lagi menutup dialog. takpalah, ujar hati saya, dengan usia 7 tahun, minat untuk membaca harus terus saya semai.

Anas pula bergelut menamatkan bacaannya sekarang ini, sudah sampai ke mukasurat 199 dari 230 kesemuanya. Sarat dengan maklumat dan teks, penuh dengan cerita… saya menunggu bicaranya nanti.

Moga anak2ku ini akan mencintai ilmu dan memanfaatkannya ..doa saya dalam hati ini.

No comments:

Post a Comment