Sunday, November 22, 2009

Terbangnya Camar Pulang Ke Sarang



izinkan camar pulang ke sarang


Ibrah Al Asr

Terngiang bacaan surah al Asr diminda saya saat ini. Pesanan tuhan buat umat bertuah ini. Demi Masa, semua manusia berada dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, sambil berpesan kearah kebenaran dengan penuh kesabaran.

Surah yang pernah disentuh Imam Syafei dalam mutiara katanya , kalaulah allah tidak menurunkan alquran kecuali pesanan ini untuk peringatan umat manusia, nescaya sudah mencukupi untuk memotivasikan umat ini.

Inilah motivasi kita untuk terus menjalani kehidupan sebagai seorang peniaga yang berjaya, memanfaatkan setiap ruang dan peluang untuk mencari keuntungan hidup abadi, sentiasa ingin maju dan berani menghadapi risiko dan cabaran ini, hebatnya anologi perumpamaan rabbani mengasak pemikiran kita hari ini.

Dewasa kini, umat leka mencari kesenangan dan keuntungan dunia sambil mengabaikan akhirat, lebih seronok mencongak harta dari menghimpun pahala, bebas bergosip fitnah dari berpesan kebenaran dan lebih senang mencari mereka yang panas membuli di jalanan dari yang sabar mematuhi undang2.

Inilah ciri manusia beriman yang akan sentiasa diselimuti keuntungan dan kekayaan dunia dan akhirat, indahkan….? Bukan kah begitu…

Wal Asr dan Perahan Masa

Namun saya temui pesanan berbeza buat umat dipentas permusafiran, Wal Asr datangnya dari perkataan Asiir (dgn shod) yang bermakna jus atau perahan minuman, lalu dihimpun maknanya Demi perahan masa yang diperuntukkan kepada manusia, semuanya memilih kerugian, kecuali mereka yang mengisi ruang hidup ini dengan iman, amal, dakwah dan akhlak kesabaran yang mulia.

Perahan masa ini bergantung kepada tempoh yang tertentu. Apakah perahan masa remaja kita ? Apa pula hasil perahan masa kita ketika sedang menuntut di menara gading ? apa pula hasil masa kita diusia muda, begitu juga diusia tua, berbaloikah umur kita ?? Persoalan yang bergantung kepada memanfaatkan masa kita.

Teringat juga kata2 Ust Hilmi Ilyas, naqib Usrah sepanggar yang terdahulu melontar persepsi baru, hidup umpama botol….. manusia akan dinilai berdasarkan botol kehidupannya.

Manusia dan Botol kehidupan

Bagaimanakah manusia menyempurnakan hidup ini bermakna ia sedang mengisi sesuatu kedalam botol kehidupannya yang akan dikembalikan ke alam akhirat.

Sekiranya ia baik dan bermanfaat seumpama dia sedang mengisi cairan emas kedalam botolnya, dan pasti tinggi nilaian harganya, siapa pula yang membawa botol berisi wangian Bodyshop juga meraih untung dan laba besar bonus kepada bauannya yang harum, namun mungkin juga ada yang hanya membawa sebotol kicap, atau sebotol
Air mineral biasa atau sebotol air longkang yang berbau busuk.

Tafakur Muhasabah merenung diri

Ketika sang camar mula mahu membuka sayapnya, ingin membelah lautan angkasa, mengharung tiupan badai, untuk terbang kembali ke sarangnya… Saya tertanya dalam diri, apakah hasil perahan masa saya di Sabah ini. ??

Istighfar saya didalam hati… banyak yang kurang dalam amalan, banyak masa yang dibazirkan, banyak dakwah yang dipinggirkan, banyak mad’u yang belum berjumpa jalan pulang, banyak tempat yang belum disinggah dahi sujud, dan seribu lagi kekurangan yang datang ketika minda mencongak nilai masa.

Oh..tuhan, ampunlah hamba kerdilmu ini, ampuni dosa dan kelalaian ku, ampun jua kesilapan dan kesalahan ini, ampunlah segala dosa dan keburukan akhlakku, ya allah, jangan lah engkau hokum aku kerana kebodohan ku, jangan lah engkau benci aku … jangan engkau campakkan aku kenerakamu kerana kekurangan amal dakwahku ini.

Ampunkan aku… andai aku lebih banyak bermain dari menabur bakti, ampunkan aku kalau aku lebih banyak bercerita dari berceramah, ampunkan aku kalau aku lebih lama mengulit anak dari membelai lesu ummah yang rindukan agama, ampunkan aku jika aku lebih banyak solat dirumah dari sujud di merata rumahmu, ampunkan aku jika aku lebih banyak menghimpun harta dari menginfakkan harta dijalanmu, ampunkan aku jika aku lebih banyak terkorban dari berkorban…..

Ya allah, balutlah dukaku ini dengan maghfirahmu, damaikanlah resahku dengan redhamu, basuhlah amalanku dengan rahmatmu, dan kuatkanlah jiwaku dengan inayahmu.

Moga2 kau himpunkan aku ditempat orang2 yang soleh.

Dalam sepi aku masih tertanya-tanya ? apakah warna botolku itu ? apakah isinya ?

No comments:

Post a Comment