Tuesday, November 24, 2009

Jejak Kasih Bersama Sang Gajah

Berseminya sebuah kasih

Rindu …. Itulah perkataan keramat yang hadir halus di deria perasaan bila terpaksa meninggalkan makhluk peliharaan kesayangan ini keseorangan nun jauh di desa Alor Setar, Kedah.

Melihatnya satu ketika dulu, bergelumang selut Lumpur di bendang sawah, bermandi lopak air dari terusan warisan negeri Wan Mat Saman dan menunggangnya menjajah tanah jelapang padi ini satu pengalaman yang begitu mengujakan.

Hakikat perpisahan

Perpisahan adalah mainan hidup, ia mungkin satu kekejaman namun ianya perlu untuk melatih kematangan diri, dan lebih menyedihkan jika keputusan untuk berpisah ini terletak di tangan manusia yang tidak mengerti dan memahami.

Maka terpisahlah 2 jiwa yang saling mengerti, dalam gelita masa depan yang tiada berpenghujung, entah bilakan dapat bersua kembali, yang tinggal hanya harapan , pergantungan pada yang maha menentukan, hanya takdir yang mampu menceriakan.

Perancangan takkan boleh mengubah takdir, rencana hanya menjadi berita , harapan hanya tinggal kenangan, keputusan untuk berpindah sesukar menangkap unicorn bertanduk satu, dengan kepantasan menggila dan misteri yang menyelubunginya… setahun hanya sekali, harapan menggunung akhirnya dihancur badai sesaat.

Tapi kali ini, bila khabar gembira berstatus surat confirm erat dalam genggaman, terbayang wajah comel penuh pengharapan dari sang gajah dalam kerinduan, makhluk yang tidak berdosa menghadapi perpisahan, yang tidak mengerti erti tugasan dan perkhidmatan, yang hanya tahu melihat dan memandang , dengan dua mata sayu bergenang air.

Jejak Kasih Bersatu

Tanggal 23 November, kasih lama kembali berjejak, sayang akan kembali bersambung, rindu terus terpatri noktah.

Dalam renyai hujan menyambut ketibaan saya, melilau mata ini mencari kelibatnya, dan tatkala mata ini memandang sang gajah ini, ia masih setia dalam gelap warnanya, tegap dan sasa tubuhnya, mengedipkan matanya, lalu mengibas air yang jatuh dimukanya….

Turun saya dari lantai gergasi airport Alor Setar, terpandang dia sedang akur menunggu kerimasan, Lantas saya segera menyapanya, “DBJ… apa khabar ??, lama menunggu” nama timangan manjanya saya sapa penuh kegirangan, tersentak dia dari lamunan lalu dengan senyum ceria dia memandang dan lantas menyahut dengan bunyi istimewanya….

“Hoooooooonnnn … Hooooon……… Hooooonn” dan saya memahaminya sebagai tanda gembira menyambut kepulangan tuan dan teman lamanya ini.

Itulah DBJ saya, makhluk peliharaan kesayangan saya yang sekian lama ditinggalkan…. Bersusuk bagai gajah hitam di rimba, dengan kekuatan 2.0 cc dijalanraya, dia adalah gajah saya. Pengangkutan saya di bumi semenanjung ini.

Tatapilah Innova 2.0e keluaran 2008 ini , teman saya dalam perjalanan….

Insya allah, kita tidak akan berpisah lagi, Janji…..!!! azam saya dalam hati. Dan janji... gunamu untuk jalan allah. Moga Allah merestui.



No comments:

Post a Comment