Thursday, November 26, 2009

Salam Aidul Adha Buat Sahabat

Salam Aidul adha buat semua….

Ucapan ini datangnya dari seorang sahabat yang sentiasa mendoakan kebaikan buat saudaranya, tak kira dimana sahaja anda berada.

Moga allah menjadikan kita antara para kekasihnya yang berkelana di alam buana ini membawa secangkir ilmu untuk disebarkan kepada ummah, menjadi agen hidayah yang tamakkan balasan rahmat ilahi dengan tekunnya memugar dakwah, menjadi pendamba kasih ilahi dengan hati pasrah mengharap ihsan dan maghfirah rabbani…. Selalu.

Sahabat….

Kedatangan Aidil adha ini bukanlah sekadar kebetulan yang sengaja diadakan tuhan buat ummat bertuah ini, bahkan sebagaimana yang saya selalu tegaskan ianya merupakan satu program tarbiah dan dakwah yang allah takwimkan untuk kita.

Acuan Allah maha hebat, siapakah yang mampu menandingi kehebatan perencanaan allah.

Allah mensyariatkan aidil Adha ini dengan segala macam hikmah dan kelebihannya. Marilah sama2 kita cuba mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita. Apa yang saya coretkan disini adalah merupakan perkara asas yang semua orang tahu, namun ianya ditulis untuk memberi peringatan kepada kita…

tidak semua benda yang kita tahu kita amalkan, dan tidak semua benda yang kita tahu kita laksanakan dengan sebaik mungkin.

Sahabat….

Hadirnya aidli adha ini sebagai program rabbani.

Siapa yang sambil lewa dalam menyertainya dan mendapat ibrahnya maka … kita pasti boleh berfikir apakah pula kesannya kepada kita..

Oleh itu, hayatilah syiar agama ini kerana ia akan membawakan kita kepada kecintaan tulen kepada allah… yakinilah janji tuhan ini :

Demikianlah dan barangsiapa mengagungkan syi’ar-syi’ar Allah maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati .

Antara perkara asas yang kita tahu tapi sentiasa diabaikan ialah :

1. Takbir hari raya .

Ianya merupakan syiar kemenangan dan syair tauhid ummat ini ketika membesar dan mengagungkan allah. Ianya mempunyai kesan kepada hati yang cukup besar jika dihayati dan diucapkan tulus mengharapkan keredhaannya.
Hari ini, takbir dianggap siulan budak2 yang kemaruk raya, mereka yang bersungguh bertakbir akan dianggap golongan tiga suku macam tak pernah raya, semakin lama usia seseorang menjadikannya semakin biasa dan sudah idak teruja dengan takbir lagi.

Takbir… merupakan ucapan mengagungkan allah .. ia juga ucapan baiah ummat ini untuk berdiri teguh bersama panji ilahi, tidak gentar dan tidak takut pada setiap yang mendatang, kerana mana ada lagi kekuasaan yang mampu menandingi Zat maha esa ini.

Takbir datang dalam pakej hokum sunat muakkad yang amat dituntut untuk dilaksanakan oleh kita, ianya boleh dilaungkan keras diseluruh pelusuk bumi atau di gemakan bisu didalam hati bagi merasai kekuasaan ilahi.

Sekiranya di aidil fitri, takbir hanya disyariatkan semalam raya dan sebelum solat raya sahaja, akan tetapi takbir aidil adha ini mengiringi setiap slot program bermula dari malam raya hinggalah kehari ketiga tasyrik. Betapa allah membesarkan program korban ini untuk menyemai sifat ini kedalam sanubari ummat.

2. Mandi sunat, memilih pakaian terbersih dan memakai wangian harum.

Hari raya adalah hari gembira, kerana itu janganlah iringi hari raya ini dengahn takbir sayu dan lagu sendu. Ia hari ceria untuk ummat ini sentiasa optimis dan berfikiran positif setiapa masa.

Memilih kecantikan dan kebersihan memang menjadi tuntutan utama islam. Kerana itulah islam meletakkan taraf ibadat bagi mereka yang menyucikan pakaian bahkan fizikal mereka setiap masa, sedangkan jika difikir logic … pakaian dan haruman adalah adat manusia.

Allah lebih ingin mengajar manusia dalam program korban ini untuk mengormati agama allah, ianya bermula dengan menghormati diri sendiri.

Memilih kebersihan fizikal adalah penting untuk kita membiasakan diri menuju kepada kebersihan hati dan jiwa… Ianya juga mengajar kita menghormati awam dan tidak menyakiti mereka dengan sesuatu yang tidak enak dan menyenangkan mereka. Bukankah prinsip islam itu ialah tidak menyakiti….

Lalu saya tinggalkan persoalan ini kepada mereka yang masih mahu memilih keselekehan, kekotoran, kebusukan dalam hidup mereka.

Sebagai permulaannya … cuba tanyakan diri kita, sanggupkah kita menyakiti saudara kita dengan bau badan dan ketiak kita, dan juga sanggupkah kita melihat mereka terseksa hidung dan paru-paru dengan bau mulut dan asap kita. Fikirkanlah……

3. Melaksanakan korban.

Ianya segmen praktikal dakwah dan perlaksannya. Bukannya sekadar ucapan dari lidah tidak bertulang, tetapi ianya tenaga dan harta yang perlu dilaksanakan dengan kudrat tulang empat kerat.

Biarkan perasaan korban ini melekat didalam hati, mencontohi ikon keluarga soleh kerasulan ibrahim dan ismaail menunujkan teladan… kita perlu berkorban atas nama agama dan kita harus menjadikan diri kita gadaian untuk mencapai kasih sayang allah.

Pengorbanan yang meresap ini harusnya dihayati bukan sekadar melihat lembu kerbau ditumbangkan, atau sesenang mengeluarkan wang bagi mereka yang berada atau duduk sama melapah dan menyiat korban sambil melayan pelbagai cerita.

Tidak…. Pengorbanan ini harus subur dalam diri, menjalar kesluruh urat nadi, merasai detik dan denyut masyarakat islam, yang tertindas dan dizalimi, yang miskin dan tidak berupaya. Jadikan korban kita bermanfaat buat semua dan biarkan ianya memberi lebih manfaat kepada kita dan masyarakat.

4. solat hari raya dan mendengar khutbah.

Ramai yang menjadikan solat hari raya sebagai sesuatu yang fardhu dan lazim dilakukan sedangkan solat fardhu yang menjadi tuntutan hilang berterbangan entah kemana. Ramai yang masih suka menunjuk muka dihari raya sedangkan di masa jumaat dan rutin berjemaah tidak kelihatan.

Sedih saya bila terkenangkan kisah silam ketika dipanggil membaca tahlil dan doa selamat disebuah rumah pelajar saya, memenuhi jemputan adalah wajib apatah lagi bila ianya permohonan untuk tidak dihampakan , apatah lagi dengan tubuh yang agak tidak segar ekoran keletihan menjadikan saya lebih perasa hari itu, bila ditanya kiblat lintang pukang mereka tergamam hingga terpaksa menanya jiran sebelah menyebelah.

Lalu diwaktu solat pula, ramai tetamu yang mengambil sikap ada kerja nak dibuat, buat-buat ambil barang dan sengaja melarikan diri dari tuntutan kewajipan allah ini. Bagi mereka buat doa selamat ….. akan menyelamatkan mereka dari tohmahan mulut manusia dan juga murka allah barangkali……..

Seterusnya …dengarlah kuihtbah dengan jiwa yang tenang dan ingin mengambil pengajaran, memang Islam ini agama allah sejak azli lagi, Ianya berbentuk peringatan dan akan datang secara berulang-ulang.

Justeru para pendakwah harus bijak mengemudi kata2 dan membawa penedekatan agar ianya tidak membawa KEJEMUAN kepada pendengar.

Apapun hidayah milik allah, allah akan serapkan kesanubari yang ia pilih bersih dari kemurkaannya.

Selamat Hari Raya Aidil Adha

dari sahabatmu Ustaz Hafizullah sekeluarga.

No comments:

Post a Comment