Thursday, November 19, 2009

Sendu Perpisahan Di surau Flat

Imbas Sejarah

Setahun yang lalu saya diamanahkan untuk memegang tampuk pengurusan surau Flat ini, jawatan pengerusi surau, jawatan yang tak pernah saya impikan selama ini.

Biarlah saya menjadi akar menyonsong bumi mencari air dan sumber makanannya daripada saya menjadi pucuk mengemudi arah angin dan liuk lintuk gerak aktiviti susuk pokoknya.

Saya juga lebih suka menjadi makmum kecil yang sama-sama berjemaah menikmati setiap sudut rumah allah ini dengan kebebasan ibadah tanpa tekanan dan tanggungjawab, namun tak semuanya sebagaimana yang kita impikan….

Pepatah mengatakan : Setiap nikmat dan jawatan itu akan datang bersama satu tanggungjawab yang cukup berat.

Namun, apa yang boleh saya lakukan …. Menolaknya bukan pilihan jika itulah mungkin kehendak tuhan, apatah lagi tika komuniti surau mendesaknya.

Amanah atau Kesenangan

Teringat saya kata2 Imam ahmad ketika berdepan zaman fitnah, haruskah dia beruzlah menyelamatkan diri atau menanggung risiko tanggungjawab dan kebenaran ; lantas beliau berkata Jika para ulamak berdiam di kala umat dilanda fitnah sedangkan mereka jahil dan memerlukan , bilakah lagi akan munculnya kebenaran ??? lalu beliau menongkah arus berdepan risiko memegang tanggungjawab menyedarkan ummah ini walaupun akhirnya ia terpenjara dan dihukum seksa.

Teringat kali pertama bercerita tentang surau ini , saya menulis :

Lalu tinggallah jawatan panas pengerusi surau ini kekosongan buat beberapa ketika,dan ia seolah2 petanda awal siapa yang mendudukinya, tidak akan kekal lama… Pasti ada hikmah tuhan dan tugasan khusus untuk mereka yang menjawatnya….

Dengan mesyuarat dan permuafakatan semua, akhirnya saya dilantik menjadi pengerusi surau ini di penghujung 2007, memecahkan tradisi asalnya iaitu biasanya pengerusi surau dilantik dikalangan warga flet dan bukannya tetamu luar kawasan seperti saya. Namun dengan amanah dan kepercayaan sahabat2 surau dan jawatankuasa RT yang banyak menyokong, akhirnya saya menerima jawatan ini dengan tanggungjawab berat terpikul dibahu.

Entah saya boleh menjalankan tanggungjawab ini atau tidak…. Namun ianya perlu bantuan dari semua, serta restu tuhan yang maha esa, atau pun saya gagal dan allah akan gantikan saya dengan mereka yang lebih baik.

Mungkin kerusi panas pengerusi surau ini akan menyebabkan saya berjaya dalam permohonan pindah ke semenanjung. Wallahualam , hanya allah yang tahu.


Perpindahan yang pasti

Akhirnya…. Pagi ini, saya mendapat perkhabaran kelulusan berita pertukaran saya, menuju ke pulau Mutiara … Berita gembira perpindahan yang telah saya tunggu sejak empat tahun yang lalu dengan penuh debaran dan pengharapan.

Bersambung ..... sekitar majlis perpisahan Pengerusi Surau Flat dan rakaman gambarnya.

No comments:

Post a Comment