Thursday, November 19, 2009

Sebak selimuti perpisahan Surau Flat (Siri 2)

Manisnya prihatin



Sepantas berita perpindahan ini tersebar dikalangan rakan sejawat, secepat itu jugalah majlis perpisahan diatur untuk saya sekeluarga di surau keramat ini, malam ini …. Malam pilu dan kehilangan , terasa sayup ditangkai hati tatkala para jamaah bersama melontar pandangan tentang perpindahan ini dalam sebak dan pilu pengharapan.

Malam ini air mata seakan mahu tumpah, namun cepat saya kuasai suasana agar perpisahan akhir ini tidak suram dengan kesedihan, biarkan saua pergi dengan tenang dalam doa sahabat-sahabat.

Seusai bacaan yasin , saya seperti biasa mengambil beberapa minit untuk mengupas bicara Yasin untuk tujuan tazkirah dan renungan, namun dimalam ini saya mengumpul idea dan semangat melontarkan antara noktah terakhir harapan dan wawasan saya sebelum berpindah.

Hidayah milik Allah

Yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti… percayalah sahabat2ku.

Surau ini milik allah, dia akan mengangkat atau mungkin mengutuskan seorang yang lebih layak dan baik untuk memimpinnya nanti.

Saya juga terasa begitu, saya hanyalah satu mata rantai perjuangan panjang Rasulullah dalam dakwah islam ini….. perjuangan mendaulatkan islam takkan terhenti disini, saya wujud atau hilang.. allah tetap akan memelihara rumah dan agamanya ini.

Saya tamatkan dengan memberi amanat, mungkin mengambil contoh hidup sirah khalifah Umar menamakan pengganti, saya juga menyenarai pendek tiga nama ini … pilihlah antara mereka, firasat saya mereka layak untuk berbakti.

1. Sahabat senior dan banyak pengalaman di sekolah saya, Ust Mohd Norawi harun.

2. Teman seusrah dan selalu bersama memberi kuliah, Ust khairi Abd Halim

3. Rakan beridealisme tinggi namun sentiasa rendah dengan amalan dan pengorbanan, En Ismail Daim.





Penghujung doa solat isyak saya panjatkan doa, Ya allah, ampunkanlah dosa2 kami, hidupkanlah kami dengan islam dan matikanlah kami dengan iman, ya allah, himpunkanlah kami sebagai hambamu yang beriman didunia ini dan kumpulkanlah kami diakhirat nanti sebagai saudara didalam syurgamu, jadikan kami hambamu yang taat, sabar dan sentiasa bersyukur dengan nikmatmu tuhan….



Majlis berakhir dengan jamuan dan salam.

Doa dan harapan

Jika saya berjaya meletakkan asas disini, biar saya menjadi orang yang meletakkan ukhuwwah dan pengorbanan demi agama disini.

Moga budaya kerjasama, sanggup memberi masa dan idea, berkongsi berita dan makanan terus menjadi lumrah fitrah para pengunjung warga surau ini.

Ya, allah….. muliakanlah rumahmu ini dan peliharalah para tetamu mu.

Dan, untukmu para tetamu allah, kirimkan doa untuk saya di hujung ingatmu.

Salam ukhuwwah Fillah




PENYERAHAN BUKU AKAUN SURAU FLAT, ACARA SIMBOLIK PENYERAHAN TUGAS SAYA SEBAGAI PENGERUSI SURAU 2009

No comments:

Post a Comment