Wednesday, November 18, 2009

Konvokesyen Pasti pantai Barat kali ke 19


Meriah dan Penuh Warna Warni..

Memang itulah gambaran keindahan warna alam konvokesyen anak-anak Pasti peringkat Pantai Barat kali ke 19 yang berlangsung pada hari Sabtu yang lalu.

Warna yang dicorakkan oleh pendidikan Islam merupakan tanggungjawab ibubapa yang tidak boleh dipertikaikan, bukankah nabi pernah mengutamakan anak ini umpama kain putih yang akan dicorakkan warnanya oleh para ibubapa.

Kanvas putih yang berasaskan fitrah inilah nanti yang akan membentuk generasi pelapis masa depan Negara, jika cuai mewarnakannya maka akan lahirlah generasi yang suram dan pudar warnanya, atau mungkin berserabut contengan warnanya hilang identitinya atau kuning ke baratan kiblatnya.

Sanggupkah kita melihat landskap kanvas dunia masa depan sebegini..?

Putih dan pakaian Takwa

Justeru, pendidikan awal anak-anak ini perlu dititk beratkan, bertuahlah bagi ibubapa yang meletak faham agama seawal usia mereka bagi menanam dan meresapkan budaya agama ini sebagai anutan dan pakaian anak-anak.

Tiada yang terbaik melainkan acuan agama dan pakaian ketakwaan, bukankah itu maksud firman Allah ini, ayat 26 surah al a’raf ini.

قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآَتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آَيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (26

Sebaik2 pakaian itu ialah takwa. Itulah tanda bukti dari allah moga kamu sentiasa ingat.

Tahniah kepada petugas PASTI dan AJK Pelaksananya, wadah ilmu dan agama dapat diterapkan dalam proses islamisasi ini, bukan mudah membina sebuah dunia islam yang putih dan bersih.

Setiap anak dilahirkan dengan fitrah putih dan sucinya, moga kita kekal bersih fikrah dan amalannya.

Untuk melihat gambaran warna –warni keindahan Majlis ini anda disyorkan melawat laman berikut :

www.abunuhacorner.com
www.albelurani.com
www.islamreturn.com










No comments:

Post a Comment