Sunday, November 29, 2009

Mabruk dan Tahniah Buat Dua Sahabat

Ust Affandi Bin Yusof Bakty

Alhamdulillah....Hari ini mencatatkan antara sejarah yang menggembirakan saya dan rakan sepengajian di University Albayt Jordan apabila rakan yang kami tunggu sekian lama untuk menamatkan zaman bujangnya akhirnya memilih tahun bertuah 2009 ini sebagai noktah terunanya.



Insan dan sahabat saya ini bernama Ust Affandi Yusof Bakty dari Teluk Kandis ini akhirnya bertemu jodoh dengan gadis pilihannya dari PCB.

Berjaya menamatkan pengajian master dalam jurusan Bahasa Arab dan seterusnya berkahwin adalah dua hadiah paling bermakna yang allah anugerahkan untuk sahabat saya ini, moga allah berkati dan himpunkan kasih antara mereka hingga ke syurga nanti.

Majlis perkahwinannya yang berlangsung meriah dikampungnya juga menjadi tempat jejak kasih para alumni albayt ini yang datangnya dari pelbagai profesion dan lokasi bertugas.

Dalam tempoh sejam setengah inilah saya mendapati bahawa rakan2 lama ini rupanya sudah menapak lebih jauh kehadapan berbanding saya dalam kerjaya dan akademik. Rata-rata mereka sudah mengengam ijazah kedua dan ramai juga yang sudah beralih profesion perguruan ke arena yang lebih baik.

Disini saya berjumpa Ust Shamsuddin Ibrahim yang rupanya sudah menjawat jawatan pegawai bahagian pendidikan Islam di Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan. Manakala Ust kasyfullah abd kadir pula meletakkan dirinya dikalangan pensyarah di Universiti Darul Iman terengganu bersama isterinya.

Ust Azlan Mohd Nor dan Ust Zamri Rajab sedang menunggu keputusan untuk viva mereka nanti.

Teruja juga saya dapat bertemu sahabat “talaqqi” saya Ust Nik Abdul Malek dan Pak Sheikh Ust Rusydi Harun yang datang bersama dari lokasi khidmat mereka di Perak.
Datang mereka membawa berita dan pelbagai cerita yang mengundang ceria

Bersama Ust Zamri Halim di JAKIM dan Ust Nik Munir, Ust Kamil Jaafar menjadikan ceria kami berpanjangan.

Akhirnya tahniah ana buat Affandi sekeluarga, moga allah menyayangi antuma, menghimpun dan memberkati keluarga pengantin baru ini.

Ust Samsu Hilmy Abdullah

Tahniah yang keduanya sebenarnya saya ingin tujukan lebih awal pada sahabat seJordan saya iaitu Ust Samsu Hilmy Abdullah.



Beliau sebenarnya masih berkhidmat di SMK Beaufort Sabah dan mengajar pendidikan Islam.

Dan yang teristimewanya, sahabat saya ini telah mencatatkan keputusan cemerlang dalam majlis graduasi OUM 2009 yang lalu dalam degree keduanya Matematik.



Terkejut saya apabila saya berjumpanya dalam majlis graduasi tersebut. Apatah lagi kami jarang bertemu walaupun bersekali di Sabah, namun saya terkejut buat kali kedua apabila hadirnya bukan sebagai tutor seperti saya, dia datang sebagai pelajar yang berjaya menamatkan pengajian bachelornya namun dalam jurusan yang memang berbeza dengan yang pernah diambilnya di jordan dulu iaitu bahasa arab.

Tahniah CHOI !!, itulah nama glamournya pada kami..... sememangnya dia glamour dengan keputusan akademik cemerlangnya dulu, dan kali ini beliau meletakkan tanda aras glamour yang cukup tinggi ..... bahawa pembelajaran itu sepanjang hayat dan tidak akan terhenti walau sudah bergelar guru.

Tahniah.... harap ianya dapat membakar semangat juang saya untuk terus belajar hinggalah ke liang lahad.

No comments:

Post a Comment